Мит, фантастика, научна фантастика

От БГ-Фантастика
Версия от 14:31, 7 юли 2011 на Ботчо (беседа | приноси) (Форматиране и подреждане)
(разл) ← По-стара версия | Текуща версия (разл) | По-нова версия → (разл)
Направо към: навигация, търсене
Мит, фантастика, научна фантастика
Автор(и): Атанас Петков Славов, Георги Арнаудов
Година: 1981 г.
Обсъжда изкуство: литература
Жанр(ове): фантастология

„Мит, фантастика, научна фантастика“ е основна фантастологична студия в изследванията върху фантастичното в България. Представлява раздел ІV от колективната монография Прогностика, фантастика, светоглед, издадена от издателство „Партиздат“ — София през 1981 г.

Въвеждащата фраза: „Един призрак броди из изкуството — призракът на фантастичното…“ на времето си е предизвикала немалко неприятности на редакторите в „Партиздат“… Но това е минало. Днес статията си остава ненадмината по дълбочина и актуалност.

Съдържание[редактиране]

1. Митотворческа и демитологизираща функция на фантастиката[редактиране]

Първа глава на студията. Митовете се разглеждат в контекста на кибернетичната теория на изкуството. Разгледани са позициите на Вайнман, Пропп, Лосев, Чернишова, Маркс и теоретико-информационната същност на познавателното въображение. Очертани са параметрите на полифункционалността на фантастичното и неговото възприятие. Разгледани са ключовите етапи в развитието на фантастичното върху етапни примери като „Гаргантюа и Пантагрюел“ и радиопостановката, направена от Орсън Уелс върху романа на Х. Уелс „Война на световете“.

2. Системно-структурният подход към фантастиката[редактиране]

Втора глава. Извеждат се общите структурни особености на фантастичното произведение, било то текст, изображение, кинофилм или музикално-сценична постановка. Предложена е първата по рода си фантастологична дефиниция за фантастично произведение на изкуството. Изследват се социално-историческите причини да бъде обособена т.нар. „Научна фантастика“ през 30-те години в САЩ.

3. Оценъчните мутации на фантастичното[редактиране]

Трета глава. Какво общо може да имат „Гаргантюа и Пантагрюел“ с „Одисея 2001“, или библейските кошмари на Йероним Бош с космическата пейзажистика; или „Фантастична симфония“ на Берлиоз с „Обратната страна на Луната“ на Пинк Флойд? Тук се изследва проблемът за значението и смисъла на фантастичното събитие. С какво целево намерение авторите въвеждат едно или друго фантастично събитие, което изменя картината на отразяваната действителност.

Външни връзки[редактиране]