Разлика между версии на „Любен Дилов“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (категоризиране)
м (кавички)
Ред 47: Ред 47:
 
В много отношения Любен Дилов е основоположник на българската фантастика по социалистическо време. Тогава писатели като [[Георги Илиев]] и [[Емил Коралов]] са на практика забравени, а [[Светослав Минков]] е принуден да се отрече от ранните си диаболични произведения. Негласното вето над фантастиката е пробито от Любен Дилов.
 
В много отношения Любен Дилов е основоположник на българската фантастика по социалистическо време. Тогава писатели като [[Георги Илиев]] и [[Емил Коралов]] са на практика забравени, а [[Светослав Минков]] е принуден да се отрече от ранните си диаболични произведения. Негласното вето над фантастиката е пробито от Любен Дилов.
  
Първият му роман, ''"[[Атомният човек]]"'', е по социалистически правоверен в първата си версия - егоистичен американец-капиталист, който попада в бъдещото безкористно комунистическо общество. По-късно Любен Дилов преработва романа, и във второто издание героят му вече е българин. По-късните му произведения стават все по-зрели. В ''"[[Тежестта на скафандъра]]"'' не е ясно дали повече място отнема сблъсъкът с чуждата цивилизация, или сблъсъкът на главния герой със собствените си страхове, пред които го изправя новото. В ''"[[Парадоксът на огледалото]]"'' под маската на фантастичното се обсъждат темите за социалното удовлетворение. В ''"[[Пътят на Икар]]"'' на преден план са човешките преживявания и страсти на героя, а не тайните и приключенията около него. В ''"[[Двойната звезда]]"'' на преден план е не завръщането от Космоса, а моралният избор, който посреща на Земята главния герой. И в по-късните произведения на Любен Дилов фантастичното продължава да бъде начин да се покаже и освети реалното.
+
Първият му роман, ''[[Атомният човек]]'', е по социалистически правоверен в първата си версия - егоистичен американец-капиталист, който попада в бъдещото безкористно комунистическо общество. По-късно Любен Дилов преработва романа, и във второто издание героят му вече е българин. По-късните му произведения стават все по-зрели. В ''[[Тежестта на скафандъра]]'' не е ясно дали повече място отнема сблъсъкът с чуждата цивилизация, или сблъсъкът на главния герой със собствените си страхове, пред които го изправя новото. В ''[[Парадоксът на огледалото]]'' под маската на фантастичното се обсъждат темите за социалното удовлетворение. В ''[[Пътят на Икар]]'' на преден план са човешките преживявания и страсти на героя, а не тайните и приключенията около него. В ''[[Двойната звезда]]'' на преден план е не завръщането от Космоса, а моралният избор, който посреща на Земята главния герой. И в по-късните произведения на Любен Дилов фантастичното продължава да бъде начин да се покаже и освети реалното.
  
 
== Библиография ==
 
== Библиография ==
Ред 55: Ред 55:
 
==== Романи ====
 
==== Романи ====
  
* ''[[Атомният човек]]''
+
* ''[[Атомният човек]]''
* ''[[Парадоксът на огледалото]]''
+
* ''[[Парадоксът на огледалото]]''
* ''[[Пътят на Икар]]''
+
* ''[[Пътят на Икар]]''
* ''[[Звездните приключения на Нуми и Ники]]''
+
* ''[[Звездните приключения на Нуми и Ники]]''
* ''[[До райската планета и назад]]''
+
* ''[[До райската планета и назад]]''
* ''[[Незавършеният роман на една студентка]]''
+
* ''[[Незавършеният роман на една студентка]]''
* ''[[Педагогическата машина]]''
+
* ''[[Педагогическата машина]]''
  
 
==== Повести и новели ====
 
==== Повести и новели ====
  
* ''[[Двойната звезда]]''
+
* ''[[Двойната звезда]]''
* ''[[Тежестта на скафандъра]]''
+
* ''[[Тежестта на скафандъра]]''
  
 
==== Разкази ====
 
==== Разкази ====
  
* ''[[Да нахраниш орела]]''
+
* ''[[Да нахраниш орела]]''
* ''[[Даровете на Бога]]''
+
* ''[[Даровете на Бога]]''
* ''[[Дори да си отидат]]''
+
* ''[[Дори да си отидат]]''
* ''[[За Иван, който искаше да излезе]]''
+
* ''[[За Иван, който искаше да излезе]]''
* ''[[Зеленото ухо]]''
+
* ''[[Зеленото ухо]]''
* ''[[Моят странен приятел - астрономът]]''
+
* ''[[Моят странен приятел - астрономът]]''
* ''[[На пеещата планета]]''
+
* ''[[На пеещата планета]]''
* ''[[Напред, човечество]]''
+
* ''[[Напред, човечество]]''
* ''[[Педагогическата машина]]''
+
* ''[[Педагогическата машина]]''
* ''[[Не пушете! Затегнете коланите!]]''
+
* ''[[Не пушете! Затегнете коланите!]]''
* ''[[Още по въпроса за делфините]]''
+
* ''[[Още по въпроса за делфините]]''
* ''[[Хубавата Елена]]''
+
* ''[[Хубавата Елена]]''
* ''[[Цялата истина около шимпанзето Топси]]''
+
* ''[[Цялата истина около шимпанзето Топси]]''
* ''[[Шегата на капитана]]''
+
* ''[[Шегата на капитана]]''
* ''[[Гьльби над Берлин]]''
+
* ''[[Гьльби над Берлин]]''
* ''[[Точката на Лагранж]]''
+
* ''[[Точката на Лагранж]]''
* ''[[Осъзнаването на роботите]]''
+
* ''[[Осъзнаването на роботите]]''
* ''[[Новогодишна трагедия]]''
+
* ''[[Новогодишна трагедия]]''
* ''[[Наши доказателства за летящите чинии]]''
+
* ''[[Наши доказателства за летящите чинии]]''
* ''[[Поредният номер]]''
+
* ''[[Поредният номер]]''
* ''[[Последното интервю на Адам Сусбе]]''
+
* ''[[Последното интервю на Адам Сусбе]]''
* ''[[Странните качества на Борис Левиташки]]''
+
* ''[[Странните качества на Борис Левиташки]]''
  
 
== Източници ==
 
== Източници ==
Ред 99: Ред 99:
 
== Външни връзки ==
 
== Външни връзки ==
  
[[Категория: Личности по имена - Д|Любен Дилов]]
+
[[Категория: Личности по имена - Д]]
 
[[Категория: Писатели на научна фантастика|Дилов, Любен]]
 
[[Категория: Писатели на научна фантастика|Дилов, Любен]]

Версия от 18:09, 17 януари 2007

{{{лични}}} {{{координати}}} {{{био}}} {{{дейности}}}


Любен Дилов e един от най-известните български писатели на научна фантастика.

Биография

Роден е на 25 декември 1927 г. в гр. Червен бряг, България.

Завършва Софийския университет със специалност български език и литература. Повече от тридесет негови книги са преведени на над десет езика.

Създател е на наградата за българска фантастика "Гравитон".

Стил и особености

В много отношения Любен Дилов е основоположник на българската фантастика по социалистическо време. Тогава писатели като Георги Илиев и Емил Коралов са на практика забравени, а Светослав Минков е принуден да се отрече от ранните си диаболични произведения. Негласното вето над фантастиката е пробито от Любен Дилов.

Първият му роман, Атомният човек, е по социалистически правоверен в първата си версия - егоистичен американец-капиталист, който попада в бъдещото безкористно комунистическо общество. По-късно Любен Дилов преработва романа, и във второто издание героят му вече е българин. По-късните му произведения стават все по-зрели. В Тежестта на скафандъра не е ясно дали повече място отнема сблъсъкът с чуждата цивилизация, или сблъсъкът на главния герой със собствените си страхове, пред които го изправя новото. В Парадоксът на огледалото под маската на фантастичното се обсъждат темите за социалното удовлетворение. В Пътят на Икар на преден план са човешките преживявания и страсти на героя, а не тайните и приключенията около него. В Двойната звезда на преден план е не завръщането от Космоса, а моралният избор, който посреща на Земята главния герой. И в по-късните произведения на Любен Дилов фантастичното продължава да бъде начин да се покаже и освети реалното.

Библиография

Фантастика

Романи

Повести и новели

Разкази

Източници

Външни връзки