Разлика между версии на „Упоритият мъртвец“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (Борислав: Без категория „Разкази по име - У“)
м (Форматиране и подреждане)
 
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия произведение
 
{{Инфокутия произведение
| име                   = Упоритият мъртвец
+
| име = Упоритият мъртвец
| име в оригинал       =  
+
| име в оригинал =  
| други-имена           =  
+
| други-имена =  
| език                 =  
+
| език =  
| автор                 = [[Владимир Полянов]]
+
| автор = [[Владимир Полянов]]
| издадена-година       =  
+
| издадена-година =  
| издадена-държава     =  
+
| издадена-държава =  
| жанр                 = [[диаболизъм]]
+
| жанр = [[диаболизъм]]
| вид-изкуство         = литература
+
| вид-изкуство = литература
| вид                   = разказ
+
| вид = разказ
| цикъл                 =  
+
| цикъл =  
| предходно             =  
+
| предходно =  
| следващо             =  
+
| следващо =  
| бележки               =  
+
| бележки =  
 
}}
 
}}
 
'''''„Упоритият мъртвец“''''' е диаболичен разказ от [[Владимир Полянов]].
 
'''''„Упоритият мъртвец“''''' е диаболичен разказ от [[Владимир Полянов]].
Ред 19: Ред 19:
 
== Представяне ==
 
== Представяне ==
  
Разказът е наситен с атмосфера, напомняща театъра на абсурда и пиесите на Йожен Йонеско. Смъртта на бащата на една голяма фамилия събира всички негови деца. След като се скарват помежду си се оказва, че трупът на бащата е прекалено голям за ковчега, който са донесли от погребалното бюро и всички се заемат да го тъпчат вътре. Внушението на разказа е наистина смразяващ ужас – героите добиват усещането, че бащата е жив и се съпротивлява, че не иска да ги остави на мира, след като е отровил живота им доколкото е можал. Полянов е успял да предаде отчаянието на всеки един от петчленното семейство и степента, в която се чувстват порасналите деца отровени от родителя.  
+
Разказът е наситен с атмосфера, напомняща театъра на абсурда и пиесите на Йожен Йонеско. Смъртта на бащата на една голяма фамилия събира всички негови деца. След като се скарват помежду си се оказва, че трупът на бащата е прекалено голям за ковчега, който са донесли от погребалното бюро и всички се заемат да го тъпчат вътре. Внушението на разказа е наистина смразяващ ужас – героите добиват усещането, че бащата е жив и се съпротивлява, че не иска да ги остави на мира, след като е отровил живота им доколкото е можал. Полянов е успял да предаде отчаянието на всеки един от петчленното семейство и степента, в която се чувстват порасналите деца отровени от родителя.
  
 
Реалността и нереалността на ситуацията се преплитат в мъчителна агония – той, бащата, ли е мъртъв, или всички са били мъртви от отдавна и просто сега им става ясно това?
 
Реалността и нереалността на ситуацията се преплитат в мъчителна агония – той, бащата, ли е мъртъв, или всички са били мъртви от отдавна и просто сега им става ясно това?
Ред 26: Ред 26:
  
 
{{spoilers}}
 
{{spoilers}}
Семейството се събира за смъртта на бащата. Трима синове – Борис (добродушен, чувствителен, художник-изпълнител в един театър, слабичък и измъчен, обича да пие), Васил (сдържан, студен, „измъкнал се от средата си“, сега научен работник), Стефан (най-старият, бивш търговец, сега безработен, с болен черен дроб и дебела, дребна, със свити тънки устни, злобна жена). За Борис смъртта на баща му е „дългоочаквана“. Сестри – Мариола (съпруг – пенсиониран офицер) – тя бди от предната нощ, Роза (станала е певица по ресторантите, бащата я е изпъдил, братът Борис я е прибрал, а после са ѝ дали стаичка на тавана; тя е „срамното петно“ на семейството).  
+
Семейството се събира за смъртта на бащата. Трима синове – Борис (добродушен, чувствителен, художник-изпълнител в един театър, слабичък и измъчен, обича да пие), Васил (сдържан, студен, „измъкнал се от средата си“, сега научен работник), Стефан (най-старият, бивш търговец, сега безработен, с болен черен дроб и дебела, дребна, със свити тънки устни, злобна жена). За Борис смъртта на баща му е „дългоочаквана“. Сестри – Мариола (съпруг – пенсиониран офицер) – тя бди от предната нощ, Роза (станала е певица по ресторантите, бащата я е изпъдил, братът Борис я е прибрал, а после са ѝ дали стаичка на тавана; тя е „срамното петно“ на семейството).
  
Бащата е едър, бивш търговец, отдавна е уморил крехката си жена, в която е виждал само машина за раждане на деца и поддържане на къщата чиста. След национализацията е разделил дома между децата си, но ги кара да му плащат наем. Всеки е дошъл с тайни надежди и да отхвърли бремето на деспотичния баща. Един иска замяна на апартамента си с неговия, друг – пари, трети – друго. Само Борис жали и се напива с вишновка. Скарват се и започват да се обиждат.  
+
Бащата е едър, бивш търговец, отдавна е уморил крехката си жена, в която е виждал само машина за раждане на деца и поддържане на къщата чиста. След национализацията е разделил дома между децата си, но ги кара да му плащат наем. Всеки е дошъл с тайни надежди и да отхвърли бремето на деспотичния баща. Един иска замяна на апартамента си с неговия, друг – пари, трети – друго. Само Борис жали и се напива с вишновка. Скарват се и започват да се обиждат.
  
 
Мариола съобщава, че ковчегът се е оказал малък за едрия им баща и има нужда от помощ да го поставят вътре. Събират се и се мъчат да наврат трупа в ковчега, обаче той не иска и не иска да влезе. Борис проговаря, че той, бащата, ще остане там, между тях. Защото е жив. И добавя, че всеки от тях се е надявал да започне нов живот, но миналото не е мъртвец – да го заковеш в сандък и да го погребеш. То остава още дълго със зловонията си да ги трови, остава у тях. Но този човек не е безсмъртен и ще си отиде.
 
Мариола съобщава, че ковчегът се е оказал малък за едрия им баща и има нужда от помощ да го поставят вътре. Събират се и се мъчат да наврат трупа в ковчега, обаче той не иска и не иска да влезе. Борис проговаря, че той, бащата, ще остане там, между тях. Защото е жив. И добавя, че всеки от тях се е надявал да започне нов живот, но миналото не е мъртвец – да го заковеш в сандък и да го погребеш. То остава още дълго със зловонията си да ги трови, остава у тях. Но този човек не е безсмъртен и ще си отиде.
  
 
{{endspoilers}}
 
{{endspoilers}}
== Издания ==
+
== Публикации ==
  
 
=== На български език ===
 
=== На български език ===
  
 
==== Самостоятелни издания ====
 
==== Самостоятелни издания ====
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'' — [[Издателство Георги Бакалов|издателство „Георги Бакалов“]], Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102
+
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'' — [[Издателство Георги Бакалов|издателство „Георги Бакалов“]], Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102
 
** ''„Упоритият мъртвец“'' — стр. 196 — 210
 
** ''„Упоритият мъртвец“'' — стр. 196 — 210
  
 
+
[[Категория:Произведения от Владимир Полянов]]
[[Категория: Произведения от Владимир Полянов]]
+
[[Категория:Разкази - диаболизъм]]
[[Категория: Разкази - диаболизъм]]
 

Текуща версия към 20:05, 8 юли 2011

Упоритият мъртвец
Автор(и): Владимир Полянов
Жанр(ове): диаболизъм
Изкуство: литература
Вид: разказ

„Упоритият мъртвец“ е диаболичен разказ от Владимир Полянов.

Представяне[редактиране]

Разказът е наситен с атмосфера, напомняща театъра на абсурда и пиесите на Йожен Йонеско. Смъртта на бащата на една голяма фамилия събира всички негови деца. След като се скарват помежду си се оказва, че трупът на бащата е прекалено голям за ковчега, който са донесли от погребалното бюро и всички се заемат да го тъпчат вътре. Внушението на разказа е наистина смразяващ ужас – героите добиват усещането, че бащата е жив и се съпротивлява, че не иска да ги остави на мира, след като е отровил живота им доколкото е можал. Полянов е успял да предаде отчаянието на всеки един от петчленното семейство и степента, в която се чувстват порасналите деца отровени от родителя.

Реалността и нереалността на ситуацията се преплитат в мъчителна агония – той, бащата, ли е мъртъв, или всички са били мъртви от отдавна и просто сега им става ясно това?

Сюжет[редактиране]

 

Внимание: Материалът по-долу разкрива сюжета на произведението!

 

Семейството се събира за смъртта на бащата. Трима синове – Борис (добродушен, чувствителен, художник-изпълнител в един театър, слабичък и измъчен, обича да пие), Васил (сдържан, студен, „измъкнал се от средата си“, сега научен работник), Стефан (най-старият, бивш търговец, сега безработен, с болен черен дроб и дебела, дребна, със свити тънки устни, злобна жена). За Борис смъртта на баща му е „дългоочаквана“. Сестри – Мариола (съпруг – пенсиониран офицер) – тя бди от предната нощ, Роза (станала е певица по ресторантите, бащата я е изпъдил, братът Борис я е прибрал, а после са ѝ дали стаичка на тавана; тя е „срамното петно“ на семейството).

Бащата е едър, бивш търговец, отдавна е уморил крехката си жена, в която е виждал само машина за раждане на деца и поддържане на къщата чиста. След национализацията е разделил дома между децата си, но ги кара да му плащат наем. Всеки е дошъл с тайни надежди и да отхвърли бремето на деспотичния баща. Един иска замяна на апартамента си с неговия, друг – пари, трети – друго. Само Борис жали и се напива с вишновка. Скарват се и започват да се обиждат.

Мариола съобщава, че ковчегът се е оказал малък за едрия им баща и има нужда от помощ да го поставят вътре. Събират се и се мъчат да наврат трупа в ковчега, обаче той не иска и не иска да влезе. Борис проговаря, че той, бащата, ще остане там, между тях. Защото е жив. И добавя, че всеки от тях се е надявал да започне нов живот, но миналото не е мъртвец – да го заковеш в сандък и да го погребеш. То остава още дълго със зловонията си да ги трови, остава у тях. Но този човек не е безсмъртен и ще си отиде.

 

Внимание: Край на разкриващата сюжета част.

 

Публикации[редактиране]

На български език[редактиране]

Самостоятелни издания[редактиране]