Разлика между версии на „Смърт (Издателство Аргус (1922 г.), 1922)“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
 
(Не са показани 19 междинни версии от 8 потребители)
Ред 1: Ред 1:
"Смърт" е име на сборник диаболични разкази и повести от [[Владимир Полянов]], издаден през 1922 г. в София от Издателство "Аргус", което е собственост на автора и на [[Светослав Минков]]. И двамата са сред основните представители на българския [[диаболизъм]], в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война (1914 — 1918 г.).
+
{{Инфокутия книга
 +
| име = Смърт
 +
| произведение =
 +
| жанр = диаболизъм
 +
| съдържа = сборник
 +
| автор = [[Владимир Полянов]]
 +
| корица = Smart 1 polyanov596+.jpg
 +
| px =
 +
| корица-текст =
 +
| издание-поредност = 1
 +
| държава =
 +
| език =
 +
| ден =
 +
| месец =
 +
| година = 1922
 +
| издателство = [[Издателство Аргус (1922 г.)|„Аргус“ (1922 г.)]]
 +
| формат =
 +
| брой-страници =
 +
| тираж =
 +
| ISBN =
 +
| баркод =
 +
| съставител =
 +
| рецензент =
 +
| предговор =
 +
| послеслов =
 +
| преводач =
 +
| художник-корица =
 +
| художник =
 +
| оформление =
 +
| редактор =
 +
| художествен-редактор =
 +
| технически-редактор =
 +
| коректор =
 +
| предпечат =
 +
| печат =
 +
| поредица =
 +
| поредица-номер =
 +
| предходна =
 +
| следваща =
 +
| бележки =
 +
}}
  
В "Смърт" са отразени основните търсения на българските представители на това направление:
+
'''''„Смърт“''''' е име на сборник диаболични разкази и повести, първата книга на [[Владимир Полянов]], издаден през [[1922 г.]] в София от [[Издателство Аргус (1922 г.).
* Проблемът за двойничеството — не само раздвояване на личността, но и материализирането в две различни създания на човешко - животинско в природата на една и съща личност.
+
В [[Издателство „Аргус“|издателство „Аргус (1922 г.).
* Герои, изправени пред неразрешими криминални загадки, които - тъкмо да разплетат — отново ги оплитат в своята мрежа.
+
В [[Издателство Аргус“|издателство „Аргус““]], името на чийто собственик е неизвестно, дебютират и авторът, и [[Светослав Минков]]. И двамата са сред основните представители на българския [[диаболизъм]], в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война ({{гг|1914|1918}}).
 +
 
 +
== Художествен анализ ==
 +
 
 +
В „Смърт“ са отразени основните търсения на българските представители на направлението диаболизъм:
 +
* Проблемът за двойничеството — не само раздвояване на личността, но и материализирането в две различни създания на човешко–животинско, съжителствали преди това в природата на една и съща личност.
 +
* Герои, изправени пред неразрешими криминални загадки, които тъкмо да разплетат — отново ги оплитат в своята мрежа.
 
* Предмети, които обладават необяснима демонична сила над хората и са вход към други реалности.
 
* Предмети, които обладават необяснима демонична сила над хората и са вход към други реалности.
 
* Смъртта, която дебне и търси непрекъснато въплъщение — интересното е, че при диаболиците по-често сякаш тя избира образа на мъж, а не на жена.
 
* Смъртта, която дебне и търси непрекъснато въплъщение — интересното е, че при диаболиците по-често сякаш тя избира образа на мъж, а не на жена.
 
* Това е една напълно урбанистична проза, третираща съвсем новите в родната ни литература проблеми на съвременната личност, озовала се в мегаполис, среда на отчуждение, враждебност.
 
* Това е една напълно урбанистична проза, третираща съвсем новите в родната ни литература проблеми на съвременната личност, озовала се в мегаполис, среда на отчуждение, враждебност.
* Любимото писане за морала и традициите в семейството е в остър конфликт и изместено от говорене за сексуалността. При Владимир Полянов това не е на преден план, както при [[Георги Райчев]], но образите на жени са за героите или смътна заплаха, или мечтан и непостижим блян, водещ или до смъртта, или — до лудост и косвено подтикващ към престъпление.
+
* Любимото дотогава за българските автори писане за морала и традициите в семейството при диаболиците е в остър конфликт и изместено от говорене за сексуалността. При Владимир Полянов това не е на преден план, както при [[Георги Райчев]], но за героите образите на жени са или смътна заплаха, или мечтан и непостижим блян, водещ в едни случаи до смърт, в други — до лудост и косвено подтикващ към престъпление.
  
 
== Съдържание ==
 
== Съдържание ==
# Смърт
+
 
# Един гост
+
# ''„[[Смърт (Владимир Полянов)|Смърт]]“''
# Ерих Райтерер
+
# ''„[[Един гост]]“''
 +
# ''„[[Ерих Райтерер]]“''
 +
 
 +
[[Файл:2 Smart polyanov595a+.jpg]]
 +
 
 +
[[Категория:Издания - Издателство Аргус (1922 г.)]]
 +
[[Категория:Издания - диаболизъм]]

Текуща версия към 21:45, 6 декември 2018

Смърт
сборник — диаболизъм
автор: Владимир Полянов
Smart 1 polyanov596+.jpg
Издание: 1

Издателски данни:
Издадено в: България
Език: български
Кога:  1922 г.
Издателство: „Аргус“ (1922 г.)


„Смърт“ е име на сборник диаболични разкази и повести, първата книга на Владимир Полянов, издаден през 1922 г. в София от [[Издателство Аргус (1922 г.). В [[Издателство „Аргус“|издателство „Аргус (1922 г.). В издателство „Аргус““, името на чийто собственик е неизвестно, дебютират и авторът, и Светослав Минков. И двамата са сред основните представители на българския диаболизъм, в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война (19141918 г.).

Художествен анализ[редактиране]

В „Смърт“ са отразени основните търсения на българските представители на направлението диаболизъм:

  • Проблемът за двойничеството — не само раздвояване на личността, но и материализирането в две различни създания на човешко–животинско, съжителствали преди това в природата на една и съща личност.
  • Герои, изправени пред неразрешими криминални загадки, които тъкмо да разплетат — отново ги оплитат в своята мрежа.
  • Предмети, които обладават необяснима демонична сила над хората и са вход към други реалности.
  • Смъртта, която дебне и търси непрекъснато въплъщение — интересното е, че при диаболиците по-често сякаш тя избира образа на мъж, а не на жена.
  • Това е една напълно урбанистична проза, третираща съвсем новите в родната ни литература проблеми на съвременната личност, озовала се в мегаполис, среда на отчуждение, враждебност.
  • Любимото дотогава за българските автори писане за морала и традициите в семейството при диаболиците е в остър конфликт и изместено от говорене за сексуалността. При Владимир Полянов това не е на преден план, както при Георги Райчев, но за героите образите на жени са или смътна заплаха, или мечтан и непостижим блян, водещ в едни случаи до смърт, в други — до лудост и косвено подтикващ към престъпление.

Съдържание[редактиране]

  1. Смърт
  2. Един гост
  3. Ерих Райтерер

2 Smart polyanov595a+.jpg