Разлика между версии на „Маски“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
 
м (Форматиране и подреждане)
 
(Не са показани 2 междинни версии от двама потребители)
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия произведение
 
{{Инфокутия произведение
| име                   = Маски
+
| име = Маски
| име в оригинал       =  
+
| име в оригинал =  
| други-имена           =  
+
| други-имена =  
| език                 =  
+
| език =  
| автор                 = [[Владимир Полянов]]
+
| автор = [[Владимир Полянов]]
| издадена-година       =  
+
| издадена-година =  
| издадена-държава     =  
+
| издадена-държава =  
| жанр                 = [[диаболизъм]]
+
| жанр = [[диаболизъм]]
| вид-изкуство         = литература
+
| вид-изкуство = литература
| вид                   = разказ
+
| вид = разказ
| цикъл                 =  
+
| цикъл =  
| предходно             =  
+
| предходно =  
| следващо             =  
+
| следващо =  
| бележки               =  
+
| бележки =  
 
}}
 
}}
 
'''Маски''' е диаболичен разказ от [[Владимир Полянов]].
 
'''Маски''' е диаболичен разказ от [[Владимир Полянов]].
Ред 19: Ред 19:
 
== Представяне ==
 
== Представяне ==
  
Тема на разказа е изчезването на реалността и завладяването на света от илюзията. По същото време, когато киното се превръща в масово зрелище, хората започват да живеят като във филм. Държат се като маски, като герои от екрана, неестествено действат, неестествено говорят, крият всяка проява на човешки чувства, всяка своя разстроеност – като че ли става престъпление да се показваш слаб и уязвим. В новия, съвременния свят, господстват маски и клишета.  
+
Тема на разказа е изчезването на реалността и завладяването на света от илюзията. По същото време, когато киното се превръща в масово зрелище, хората започват да живеят като във филм. Държат се като маски, като герои от екрана, неестествено действат, неестествено говорят, крият всяка проява на човешки чувства, всяка своя разстроеност – като че ли става престъпление да се показваш слаб и уязвим. В новия, съвременния свят, господстват маски и клишета.
  
 
Привидно елементарен, този разказ, състоящ се само от 4 странички, е дълбоко философски и за жалост напълно съотносим и към съвремието ни век по късно от написването си.
 
Привидно елементарен, този разказ, състоящ се само от 4 странички, е дълбоко философски и за жалост напълно съотносим и към съвремието ни век по късно от написването си.
  
 
Историята на общество, което си забранява да бъде човешко, душевно, ранимо, общество на маски, мъртъвци и призраци. Реалността не съществува. Съществуват само привидностите.
 
Историята на общество, което си забранява да бъде човешко, душевно, ранимо, общество на маски, мъртъвци и призраци. Реалността не съществува. Съществуват само привидностите.
 
  
 
== Сюжет ==
 
== Сюжет ==
  
 
{{spoilers}}
 
{{spoilers}}
Героят разказвач доверява на читателите историята на приятеля си Риллов. Всичко е започнало в един ден, в който са отивали на кино да гледат "Треска за злато" на Чарли Чаплин. Внезапно на улицата са се чули спирачки, стържене по релсите, трамваят е смазал човек. А малко по късно всички са се забавлявали и смели до сълзи с малкия комедиант в киното. Само Риллов не се е смял. Той е забелязал, че до трупа е имало пакетче, което може би някой в дома му чака да получи като подарък. А Чарли Чаплин е носел пакетче за коледната си елха. Този чувствителен човек и съдбата му са накарали разказвача да се запита дали не прекарваме живота си под маски. Всеки крие чувствата си, такива са сякаш изискванията на времето. В монолог преди да изложи случилото се след това с Риллов, героят казва: "Днес е на мода типът на безстрастния кавалер и всички са наложили восъчната му маска: влюбените вече не пишат любовни писма; съпругът сварва любовник при жена си, покланя се и моли двойката друг път да заключва вратата; когато пламне къща, домакинът изважда часовника си и любопитства за колко минути ще дойде пожарната; в тъмното скъперник търси загубен лев, като вместо свещ е запалил хилядолевова банкнота. Какво става под маската?"
+
Героят разказвач доверява на читателите историята на приятеля си Риллов. Всичко е започнало в един ден, в който са отивали на кино да гледат „Треска за злато“ на Чарли Чаплин. Внезапно на улицата са се чули спирачки, стържене по релсите, трамваят е смазал човек. А малко по късно всички са се забавлявали и смели до сълзи с малкия комедиант в киното. Само Риллов не се е смял. Той е забелязал, че до трупа е имало пакетче, което може би някой в дома му чака да получи като подарък. А Чарли Чаплин е носел пакетче за коледната си елха. Този чувствителен човек и съдбата му са накарали разказвача да се запита дали не прекарваме живота си под маски. Всеки крие чувствата си, такива са сякаш изискванията на времето. В монолог преди да изложи случилото се след това с Риллов, героят казва: „Днес е на мода типът на безстрастния кавалер и всички са наложили восъчната му маска: влюбените вече не пишат любовни писма; съпругът сварва любовник при жена си, покланя се и моли двойката друг път да заключва вратата; когато пламне къща, домакинът изважда часовника си и любопитства за колко минути ще дойде пожарната; в тъмното скъперник търси загубен лев, като вместо свещ е запалил хилядолевова банкнота. Какво става под маската?
  
 
А с Риллов се случва следното. Влюбва се. Претърпява крах в любовта. Спира да излиза. А когато отново се виждат, разказвачът не пита приятеля си как е, защото вижда как Риллов се мъчи да скрие под една ужасно измъчена маска страданието си. След месец сякаш всичко е наред. Виждат се. Шегуват се, че Риллов е срещнал друга, но засега ще я крие, че стара любов се лекува с нова, уговарят си среща за другия ден, а един час по-късно идва новината, че се е застрелял. Върху мъртвото лице е застинала същата ужасна измъчена маска на страдание по загубената любов. А очите са все така стъклени, но мъртви.
 
А с Риллов се случва следното. Влюбва се. Претърпява крах в любовта. Спира да излиза. А когато отново се виждат, разказвачът не пита приятеля си как е, защото вижда как Риллов се мъчи да скрие под една ужасно измъчена маска страданието си. След месец сякаш всичко е наред. Виждат се. Шегуват се, че Риллов е срещнал друга, но засега ще я крие, че стара любов се лекува с нова, уговарят си среща за другия ден, а един час по-късно идва новината, че се е застрелял. Върху мъртвото лице е застинала същата ужасна измъчена маска на страдание по загубената любов. А очите са все така стъклени, но мъртви.
  
 
{{endspoilers}}
 
{{endspoilers}}
 
+
== Публикации ==
== Издания ==
 
  
 
=== На български език ===
 
=== На български език ===
  
 
==== Самостоятелни издания ====
 
==== Самостоятелни издания ====
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'' — [[Издателство Георги Бакалов|издателство „Георги Бакалов“]], Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102
+
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'' — [[Издателство Георги Бакалов|издателство „Георги Бакалов“]], Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102
** ''Маски'' — стр. 272 – 275
+
** ''„Маски“'' — стр. 272 – 275
 
 
  
[[Категория: Произведения от Владимир Полянов]]
+
[[Категория:Произведения от Владимир Полянов]]
[[Категория: Разкази - диаболизъм]]
+
[[Категория:Разкази - диаболизъм]]
[[Категория: Разкази по име - М]]
 

Текуща версия към 13:41, 7 юли 2011

Маски
Автор(и): Владимир Полянов
Жанр(ове): диаболизъм
Изкуство: литература
Вид: разказ

Маски е диаболичен разказ от Владимир Полянов.

Представяне[редактиране]

Тема на разказа е изчезването на реалността и завладяването на света от илюзията. По същото време, когато киното се превръща в масово зрелище, хората започват да живеят като във филм. Държат се като маски, като герои от екрана, неестествено действат, неестествено говорят, крият всяка проява на човешки чувства, всяка своя разстроеност – като че ли става престъпление да се показваш слаб и уязвим. В новия, съвременния свят, господстват маски и клишета.

Привидно елементарен, този разказ, състоящ се само от 4 странички, е дълбоко философски и за жалост напълно съотносим и към съвремието ни век по късно от написването си.

Историята на общество, което си забранява да бъде човешко, душевно, ранимо, общество на маски, мъртъвци и призраци. Реалността не съществува. Съществуват само привидностите.

Сюжет[редактиране]

 

Внимание: Материалът по-долу разкрива сюжета на произведението!

 

Героят разказвач доверява на читателите историята на приятеля си Риллов. Всичко е започнало в един ден, в който са отивали на кино да гледат „Треска за злато“ на Чарли Чаплин. Внезапно на улицата са се чули спирачки, стържене по релсите, трамваят е смазал човек. А малко по късно всички са се забавлявали и смели до сълзи с малкия комедиант в киното. Само Риллов не се е смял. Той е забелязал, че до трупа е имало пакетче, което може би някой в дома му чака да получи като подарък. А Чарли Чаплин е носел пакетче за коледната си елха. Този чувствителен човек и съдбата му са накарали разказвача да се запита дали не прекарваме живота си под маски. Всеки крие чувствата си, такива са сякаш изискванията на времето. В монолог преди да изложи случилото се след това с Риллов, героят казва: „Днес е на мода типът на безстрастния кавалер и всички са наложили восъчната му маска: влюбените вече не пишат любовни писма; съпругът сварва любовник при жена си, покланя се и моли двойката друг път да заключва вратата; когато пламне къща, домакинът изважда часовника си и любопитства за колко минути ще дойде пожарната; в тъмното скъперник търси загубен лев, като вместо свещ е запалил хилядолевова банкнота. Какво става под маската?“

А с Риллов се случва следното. Влюбва се. Претърпява крах в любовта. Спира да излиза. А когато отново се виждат, разказвачът не пита приятеля си как е, защото вижда как Риллов се мъчи да скрие под една ужасно измъчена маска страданието си. След месец сякаш всичко е наред. Виждат се. Шегуват се, че Риллов е срещнал друга, но засега ще я крие, че стара любов се лекува с нова, уговарят си среща за другия ден, а един час по-късно идва новината, че се е застрелял. Върху мъртвото лице е застинала същата ужасна измъчена маска на страдание по загубената любов. А очите са все така стъклени, но мъртви.

 

Внимание: Край на разкриващата сюжета част.

 

Публикации[редактиране]

На български език[редактиране]

Самостоятелни издания[редактиране]