Разлика между версии на „Чавдар Мутафов“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (Форматиране и подреждане)
 
(Не са показани 16 междинни версии от 6 потребители)
Ред 1: Ред 1:
{{Инфокутия писател
+
{{Инфокутия личност
| име             = Чавдар Мутафов
+
| лични = {{Инфокутия вложка личност-лични
| име-категории   = Мутафов, Чавдар
+
| име = Чавдар Мутафов
| описание       = Писател
+
| име-категории = Мутафов, Чавдар
| портрет         =  
+
| ник =
| px             =  
+
| описание = Писател
| портрет-текст   =  
+
| портрет =  
| роден-ден      = 2
+
| px =  
| роден-месец    = октомври
+
| портрет-текст =  
| роден-година    = 1889
+
| пол = м
| роден-град      = Севлиево
+
  | професия =  
| починал-ден    = 10
+
  | националност =  
| починал-месец  = март
 
| починал-година = 1954
 
| починал-град    =
 
| починал-от      =
 
| творил-начало  = 1920
 
| творил-край    =
 
| псевдоним      =
 
| жанр            = философско-гротескни импресии, "декоративен роман", есета, студии, разкази, публицистика
 
| теми            = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството
 
| основна-творба  = "Марионетки. Импресии"
 
| други-професии = редактор, завършил машинно инженерство и архитектура
 
| бележки        = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова
 
 
}}
 
}}
 +
| координати = {{Инфокутия вложка личност-координати
 +
| адрес =
 +
| е-майл =
 +
| уебсайт =
 +
}}
 +
| био = {{Инфокутия вложка личност-био
 +
| роден-ден = 2
 +
| роден-месец = октомври
 +
| роден-година = 1889
 +
| роден-град = Севлиево
 +
| починал-ден = 10
 +
| починал-месец = март
 +
| починал-година = 1954
 +
| починал-град =
 +
| починал-от =
 +
}}
 +
| дейности = {{Инфокутия вложка писател
 +
| творил-начало = 1920
 +
| творил-край = 1954
 +
| псевдоним =
 +
| жанр = експресионистична фантастика, научна фантастика
 +
| теми = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството
 +
| основна-творба = Марионетки. Импресии
 +
| други-професии = редактор, завършил машинно инженерство и архитектура
 +
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
 +
| бележки = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова
 +
}}
 +
}}{{Инфокутия вложка преводач
 +
| от-езици = немски, френски
 +
| на-езици = български
 +
| автори =
 +
| жанрове =
 +
}}{{Инфокутия вложка критик
 +
| жанр =
 +
| теми =
 +
}}
 +
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
 +
| бележки =
 +
}}
 +
}}
 +
'''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична.
  
 +
Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.
  
'''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща ексцентричност е представя автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от лични имена и индивидуалност, превърнати от модните клишета и приетите стереотипи в марионетки, бездушни кукли на конци. Средата е урбанистична. Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.
+
== Биография ==
  
== Биография ==
+
Чавдар Мутафов е роден на [[2 октомври]] [[1889 г.]] в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници „Изток“ ({{гг|1925|1928}}) и „Стрелец“ ([[1927 г.]]). През {{гг|1923|1925}} със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са [[Светослав Минков]], Елисавета Багряна, [[Владимир Полянов]], Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие.
 +
 
 +
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си до днес.
 +
 
 +
Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот.
  
Чавдар Мутафов е роден на 2 октомври 1889 г. в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници "Изток" (1927 - 1928) и "Стрелец" (1929). През 1923 - 1925 г. със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са Светослав Минков, Елисавета Багряна, Владимир Полянов, Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие. В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили и до днес значението и важността на тезите си. Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот. Превежда от немски и френски език.
+
Превежда от немски и френски език.
  
 
== Приноси към фантастиката ==
 
== Приноси към фантастиката ==
  
 
Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.
 
Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.
 +
 +
За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от ярка, дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него.
 +
 +
Мутафов създава литература, която и до днес шокира със своята „модерност“ и важността на въпросите, които пресъздава и които много фантасти и до днес третират: реален ли е светът, в който живеем; доколко сме подвластни на илюзиите, изтъкани от медийната ни среда на обитаване; как да запазим и открием себе си сред клишетата, които ни налага цивилизацията; лесно ли се манипулират чувствата на хората и пр.
  
 
== Стил и особености ==
 
== Стил и особености ==
  
В творчеството си Ч. Мутафов е силно повлият от сецесиона - стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма - фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга "Марионетки. Импресии"), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати. Композирането напомня драматургичното - в диалози, "забави", "възможност първа, втора...", подобни на картини, действия. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат "отмалели"... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините. Персонажите са лишени от лични имена - те са някакви обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Господинът, Дамата, Дилетанта и т.н.
+
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - в стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма: фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга ''„Марионетки. Импресии“''), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати.
 +
 
 +
Композирането напомня драматургичното - в диалози, „забави“, „възможност първа, втора..., подобни на картини, действия.
 +
 
 +
Театралността и театралниченето проникват всички нива в ''„Марионетки“''. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат „отмалели“... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините.
 +
 
 +
Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. Не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си ''„Денди срещу Дилетант“'' Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето „истина срещу красота“ и в ''„Марионетки. Импресии“'', и в ''„Дилетант. Декоративен роман“''.
  
 
== Любопитни факти ==
 
== Любопитни факти ==
  
Първата книга на Чавдар Мутафов, "Марионетки. Импресии" (1920) представлява уникално полиграфическо издание, илюстрирано с цветни експресионистични графики на Сирак Скитник.
+
Първата книга на Чавдар Мутафов, ''„Марионетки. Импресии“'' ([[1920 г.]]) представлява уникално печатно издание, илюстрирано с цветни експресионистични графики на Сирак Скитник.
  
 
== Произведения ==
 
== Произведения ==
  
** [[1920 г.]] - ''"[[Марионетки. Импресии]]"''
+
* [[1920 г.]] - ''[[Марионетки. Импресии]]''
** [[1926 г.]] - ''"[[Дилетант. Декоративен роман]]"''
+
* [[1926 г.]] - ''[[Дилетант. Декоративен роман]]''
** [[1926 г.]] - ''"[[Покерът и темпераментите. Гротески]]"''
+
* [[1926 г.]] - ''[[Покерът и темпераментите. Гротески]]''
** [[1940 г.]] - ''"[[Технически разкази]]"''
+
* [[1940 г.]] - ''[[Технически разкази]]''
** [[1941 г.]] - ''"[[Първото сражение]]"''
+
* [[1941 г.]] - ''[[Първото сражение]]''
  
 
==== Романи ====
 
==== Романи ====
  
* [[1926 г.]] - ''"[[Дилетант. Декоративен роман]]"''
+
* [[1926 г.]] - ''[[Дилетант. Декоративен роман]]''
  
 
==== Разкази ====
 
==== Разкази ====
  
Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в "Енциклопедия "България" като сборници с разкази са посочени:
+
Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в „Енциклопедия „България““ като сборници с разкази са посочени:
  
* [[1920 г.]] - ''"[[Марионетки. Импресии]]"''
+
* [[1920 г.]] - ''[[Марионетки. Импресии]]''
* [[1940 г.]] - ''"[[Технически разкази]]"''
+
* [[1940 г.]] - ''[[Технически разкази]]''
* [[1941 г.]] - ''"[[Първото сражение]]"''
+
* [[1941 г.]] - ''[[Първото сражение]]''
  
 
==== Публицистика ====
 
==== Публицистика ====
  
 
=== Нефантастика ===
 
=== Нефантастика ===
''Животът като изкуство - Мода'', ''Танцът в миражи и преображения'', ''Преображения на театъра'', ''Плакатът'', ''Изкуството е любов към нещата'', ''Двойнственост в изкуството'', ''Внушения в изкуството'', ''Баналното изкуство'', ''Сецесионни танци'', ''Шрифт'', ''Зеленият кон'', ''Карикатурата'' и др.
+
 
 +
* ''„Животът като изкуство - Мода“''
 +
* ''„Танцът в миражи и преображения“''
 +
* ''„Преображения на театъра“''
 +
* ''„Плакатът“''
 +
* ''„Изкуството е любов към нещата“''
 +
* ''„Двойнственост в изкуството“''
 +
* ''„Внушения в изкуството“''
 +
* ''„Баналното изкуство“''
 +
* ''„Сецесионни танци“''
 +
* ''„Шрифт“''
 +
* ''„Зеленият кон“''
 +
* ''„Карикатурата“''
  
 
==== Преводи ====
 
==== Преводи ====
 +
 
Чавдар Мутафов превежда творби на Андре Жид, Казимир Едшмид, Емил Верхарн, Йоханес Шлаф.
 
Чавдар Мутафов превежда творби на Андре Жид, Казимир Едшмид, Емил Верхарн, Йоханес Шлаф.
  
 
== Източници ==
 
== Източници ==
  
* ''Енциклопедия "България".'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
+
* ''Енциклопедия „България“.'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
* Сарандев, Иван. "''Българска литература (1918 - 1945)".'' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
+
* Сарандев, Иван. ''„Българска литература (1918 - 1945) '' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
* Видински, Васил. ''"Денди срещу Диленант".[http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc]
+
* [http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc Васил Видински - ''„Денди срещу Диленант“'']
 
 
 
 
(Указание: Списък на категориите, които не се добавят
 
автоматично от шаблона "Инфокутия писател". Редактирайте,
 
премахнете или добавете категориите според необходимото.
 
Можете да се ориентирате по вече съществуващи статии.
 
Заменете "име-категории" с името, както е указано горе
 
в шаблона "Инфокутия писател", параметър "име-категории")
 
  
[[Категория: Личности по имена - М|Чавдар, Мутафов]]
+
[[Категория:Редактори|Мутафов, Чавдар]]
[[Категория: Писатели на научна фантастика|Мутафов, Чавдар]]
 
[[Категория: Преводачи|Мутафов, Чавдар]]
 

Текуща версия към 22:06, 8 юли 2011

Чавдар Мутафов
Писател

Биографични данни:
Роден на: 2 октомври 1889 г.
Роден в: Севлиево
Починал на: 10 март 1954 г.

Писател:
Творчески период: 1920 г. - 1954 г.
Жанр(ове): експресионистична фантастика, научна фантастика
Теми: изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството
Основна творба: „Марионетки. Импресии“

Преводач:
От езици: немски, френски
На езици: български

Чавдар Мутафов e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична.

Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.

Биография[редактиране]

Чавдар Мутафов е роден на 2 октомври 1889 г. в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници „Изток“ (19251928 г.) и „Стрелец“ (1927 г.). През 19231925 г. със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са Светослав Минков, Елисавета Багряна, Владимир Полянов, Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие.

В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си до днес.

Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот.

Превежда от немски и френски език.

Приноси към фантастиката[редактиране]

Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.

За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от ярка, дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него.

Мутафов създава литература, която и до днес шокира със своята „модерност“ и важността на въпросите, които пресъздава и които много фантасти и до днес третират: реален ли е светът, в който живеем; доколко сме подвластни на илюзиите, изтъкани от медийната ни среда на обитаване; как да запазим и открием себе си сред клишетата, които ни налага цивилизацията; лесно ли се манипулират чувствата на хората и пр.

Стил и особености[редактиране]

В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - в стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма: фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга „Марионетки. Импресии“), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати.

Композирането напомня драматургичното - в диалози, „забави“, „възможност първа, втора...“, подобни на картини, действия.

Театралността и театралниченето проникват всички нива в „Марионетки“. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат „отмалели“... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините.

Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. Не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си „Денди срещу Дилетант“ Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето „истина срещу красота“ и в „Марионетки. Импресии“, и в „Дилетант. Декоративен роман“.

Любопитни факти[редактиране]

Първата книга на Чавдар Мутафов, „Марионетки. Импресии“ (1920 г.) представлява уникално печатно издание, илюстрирано с цветни експресионистични графики на Сирак Скитник.

Произведения[редактиране]

Романи[редактиране]

Разкази[редактиране]

Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в „Енциклопедия „България““ като сборници с разкази са посочени:

Публицистика[редактиране]

Нефантастика[редактиране]

  • „Животът като изкуство - Мода“
  • „Танцът в миражи и преображения“
  • „Преображения на театъра“
  • „Плакатът“
  • „Изкуството е любов към нещата“
  • „Двойнственост в изкуството“
  • „Внушения в изкуството“
  • „Баналното изкуство“
  • „Сецесионни танци“
  • „Шрифт“
  • „Зеленият кон“
  • „Карикатурата“

Преводи[редактиране]

Чавдар Мутафов превежда творби на Андре Жид, Казимир Едшмид, Емил Верхарн, Йоханес Шлаф.

Източници[редактиране]

  • Енциклопедия „България“. Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
  • Сарандев, Иван. „Българска литература (1918 - 1945) “ Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
  • Васил Видински - „Денди срещу Диленант“