Разлика между версии на „Маски“
м (дреболии) |
|||
Ред 29: | Ред 29: | ||
{{spoilers}} | {{spoilers}} | ||
− | Героят разказвач доверява на читателите историята на приятеля си Риллов. Всичко е започнало в един ден, в който са отивали на кино да гледат | + | Героят разказвач доверява на читателите историята на приятеля си Риллов. Всичко е започнало в един ден, в който са отивали на кино да гледат „Треска за злато“ на Чарли Чаплин. Внезапно на улицата са се чули спирачки, стържене по релсите, трамваят е смазал човек. А малко по късно всички са се забавлявали и смели до сълзи с малкия комедиант в киното. Само Риллов не се е смял. Той е забелязал, че до трупа е имало пакетче, което може би някой в дома му чака да получи като подарък. А Чарли Чаплин е носел пакетче за коледната си елха. Този чувствителен човек и съдбата му са накарали разказвача да се запита дали не прекарваме живота си под маски. Всеки крие чувствата си, такива са сякаш изискванията на времето. В монолог преди да изложи случилото се след това с Риллов, героят казва: „Днес е на мода типът на безстрастния кавалер и всички са наложили восъчната му маска: влюбените вече не пишат любовни писма; съпругът сварва любовник при жена си, покланя се и моли двойката друг път да заключва вратата; когато пламне къща, домакинът изважда часовника си и любопитства за колко минути ще дойде пожарната; в тъмното скъперник търси загубен лев, като вместо свещ е запалил хилядолевова банкнота. Какво става под маската?“ |
А с Риллов се случва следното. Влюбва се. Претърпява крах в любовта. Спира да излиза. А когато отново се виждат, разказвачът не пита приятеля си как е, защото вижда как Риллов се мъчи да скрие под една ужасно измъчена маска страданието си. След месец сякаш всичко е наред. Виждат се. Шегуват се, че Риллов е срещнал друга, но засега ще я крие, че стара любов се лекува с нова, уговарят си среща за другия ден, а един час по-късно идва новината, че се е застрелял. Върху мъртвото лице е застинала същата ужасна измъчена маска на страдание по загубената любов. А очите са все така стъклени, но мъртви. | А с Риллов се случва следното. Влюбва се. Претърпява крах в любовта. Спира да излиза. А когато отново се виждат, разказвачът не пита приятеля си как е, защото вижда как Риллов се мъчи да скрие под една ужасно измъчена маска страданието си. След месец сякаш всичко е наред. Виждат се. Шегуват се, че Риллов е срещнал друга, но засега ще я крие, че стара любов се лекува с нова, уговарят си среща за другия ден, а един час по-късно идва новината, че се е застрелял. Върху мъртвото лице е застинала същата ужасна измъчена маска на страдание по загубената любов. А очите са все така стъклени, но мъртви. | ||
{{endspoilers}} | {{endspoilers}} | ||
− | |||
== Издания == | == Издания == | ||
Ред 41: | Ред 40: | ||
==== Самостоятелни издания ==== | ==== Самостоятелни издания ==== | ||
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'' — [[Издателство Георги Бакалов|издателство „Георги Бакалов“]], Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102 | * [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'' — [[Издателство Георги Бакалов|издателство „Георги Бакалов“]], Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102 | ||
− | ** '' | + | ** ''„Маски“'' — стр. 272 – 275 |
Версия от 20:05, 20 април 2007
Маски | |
Автор(и): | Владимир Полянов |
---|---|
Жанр(ове): | диаболизъм |
Изкуство: | литература |
Вид: | разказ |
Маски е диаболичен разказ от Владимир Полянов.
Представяне
Тема на разказа е изчезването на реалността и завладяването на света от илюзията. По същото време, когато киното се превръща в масово зрелище, хората започват да живеят като във филм. Държат се като маски, като герои от екрана, неестествено действат, неестествено говорят, крият всяка проява на човешки чувства, всяка своя разстроеност – като че ли става престъпление да се показваш слаб и уязвим. В новия, съвременния свят, господстват маски и клишета.
Привидно елементарен, този разказ, състоящ се само от 4 странички, е дълбоко философски и за жалост напълно съотносим и към съвремието ни век по късно от написването си.
Историята на общество, което си забранява да бъде човешко, душевно, ранимо, общество на маски, мъртъвци и призраци. Реалността не съществува. Съществуват само привидностите.
Сюжет
Внимание: Материалът по-долу разкрива сюжета на произведението!
Героят разказвач доверява на читателите историята на приятеля си Риллов. Всичко е започнало в един ден, в който са отивали на кино да гледат „Треска за злато“ на Чарли Чаплин. Внезапно на улицата са се чули спирачки, стържене по релсите, трамваят е смазал човек. А малко по късно всички са се забавлявали и смели до сълзи с малкия комедиант в киното. Само Риллов не се е смял. Той е забелязал, че до трупа е имало пакетче, което може би някой в дома му чака да получи като подарък. А Чарли Чаплин е носел пакетче за коледната си елха. Този чувствителен човек и съдбата му са накарали разказвача да се запита дали не прекарваме живота си под маски. Всеки крие чувствата си, такива са сякаш изискванията на времето. В монолог преди да изложи случилото се след това с Риллов, героят казва: „Днес е на мода типът на безстрастния кавалер и всички са наложили восъчната му маска: влюбените вече не пишат любовни писма; съпругът сварва любовник при жена си, покланя се и моли двойката друг път да заключва вратата; когато пламне къща, домакинът изважда часовника си и любопитства за колко минути ще дойде пожарната; в тъмното скъперник търси загубен лев, като вместо свещ е запалил хилядолевова банкнота. Какво става под маската?“
А с Риллов се случва следното. Влюбва се. Претърпява крах в любовта. Спира да излиза. А когато отново се виждат, разказвачът не пита приятеля си как е, защото вижда как Риллов се мъчи да скрие под една ужасно измъчена маска страданието си. След месец сякаш всичко е наред. Виждат се. Шегуват се, че Риллов е срещнал друга, но засега ще я крие, че стара любов се лекува с нова, уговарят си среща за другия ден, а един час по-късно идва новината, че се е застрелял. Върху мъртвото лице е застинала същата ужасна измъчена маска на страдание по загубената любов. А очите са все така стъклени, но мъртви.
Внимание: Край на разкриващата сюжета част.
Издания
На български език
Самостоятелни издания
- 1989 г. — „Диаболични повести и разкази“ — издателство „Георги Бакалов“, Варна; Библиотека „Галактика“, № 102
- „Маски“ — стр. 272 – 275