Разлика между версии на „Идеята за двойника“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
(Глава втора. ХУДОЖНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ДВОЙНИК)
(Глава втора. ХУДОЖНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ДВОЙНИК)
Ред 77: Ред 77:
 
1.1.Романтичното начало на естетизма............................................................71
 
1.1.Романтичното начало на естетизма............................................................71
  
1.2. Красотата - ритуална категория..............................................................79
+
1.2. Красотата - ритуална категория.....................................................................79
  
1.3. Ценностната система на естетизма..................................................................86
+
1.3. Ценностната система на естетизма.............................................................86
  
2.ДРУГИЯТ В МЕН. ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА ПРИ ОСКАР УАЙЛД..................110
+
2.ДРУГИЯТ В МЕН. ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА ПРИ ОСКАР УАЙЛД.........110
  
 
2.1. Опит за портрет на твореца, създал "Портретът на Дориан Грей"....110
 
2.1. Опит за портрет на твореца, създал "Портретът на Дориан Грей"....110

Версия от 16:12, 17 ноември 2010

Идеята за двойника
Произведение: Идеята за двойника
монография — фантастология
автор: Иванка Стъпова

Издателски данни:
Издадено в: България
Език: български
Кога:  2007 г.
Издателство: Фабер
Формат: 60/84/16
Страници: 296
ISBN: 978-954-775-815-5

Екип:
Рецензент: проф. дфн. Иван Славов
Корица: Ненко Генчев
Оформление: Силвия Георгиева
Редактор: д-р Ели Сярова
Печат: FABER - В. Търново


Книгата на философа Иванка Стъпова съдържа монографията "Идеята за двойника".


Съдържание:

ВЪВЕДЕНИЕ..........................................................7


Глава първа. ДВОЙНИКЪТ СРЕЩУ ОРИГИНАЛА

МОТИВИ ОТ ТРАНСФОРМАЦИИТЕ НА ДВОЙНИКА.............................15

1. ГЕНЕЗИС НА ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА................................................15

2. ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА В РОМАНТИЧНАТА ЕСТЕТИКА.....................27

3. ФРАНКЕНЩАЙН - ЧУДОВИЩЕТО СРЕЩУ СЪЗДАТЕЛЯ........................39

4. СТРАННИЯТ СЛУЧАЙ ДОКТОР ДЖЕКИЛ И МИСТЪР ХАЙД ...................47

Трансформацията Джекил - Хайд....................................................................50

Трансформацията Хайд - Джекил..................................................................55

Хайд - моето второ Аз.....................................................................................60

Едно незавършено заключение........................................................................67

Глава втора. ХУДОЖНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ДВОЙНИК

1.КЪМ НАЧАЛОТО НА ЕСТЕТИЗМА..............................................................68

1.1.Романтичното начало на естетизма............................................................71

1.2. Красотата - ритуална категория.....................................................................79

1.3. Ценностната система на естетизма.............................................................86

2.ДРУГИЯТ В МЕН. ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА ПРИ ОСКАР УАЙЛД.........110

2.1. Опит за портрет на твореца, създал "Портретът на Дориан Грей"....110

2.2."Портретът на Дориан Грей" - двойникът като съвест..................114

2.3. Кога започва раздвоението - основни проблеми.......................115

2.4. Портретът като съдник или кой е двойникът...........................127

2.5. Душата и тялото във времето.........................................134

Вместо заключение..........................................................139

Глава трета. ДВОЙНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ЧОВЕК.

1.МНОЖЕСТВЕНОСТТА НА АЗА - БЛАГОСЛОВИЯ ИЛИ ПРОКЛЯТИЕ......................143

2.МАСКАТА - РЕЗЕРВНОТО ЛИЦЕ НА АЗА.....................................166

2.1. Маската като културно-исторически феномен...........................166

2.2. Същността на маската като лице на оригинала.......................172

2.3. Чуждото лице като свое.......................................187

3. ДРУГИЯТ В ОГЛЕДАЛОТО.............................................206

4. СЯНКАТА..........................................................227

5. ХУДОЖЕСТВЕНОТО ПРОИЗВЕДЕНИЕ КАТО ДВОЙНИК..........................241

5.1. Двата субекта на художествеността...............................241

5.2. Хомоцентричната същност на изкуството..........................256

ЗАКЛЮЧЕНИЕ........................................................275

ЛИТЕРАТУРА..........................................................281