Разлика между версии на „Идеята за двойника“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
(Глава трета. ДВОЙНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ЧОВЕК.)
(форматиране)
Ред 41: Ред 41:
 
}}
 
}}
  
Книгата на философа [[Иванка Стъпова]] съдържа монографията '''"Идеята за двойника"'''.
+
Книгата на философа [[Иванка Стъпова]] съдържа монографията '''„Идеята за двойника“'''.
 
 
  
 
== Съдържание: ==
 
== Съдържание: ==
  
ВЪВЕДЕНИЕ..........................................................7
+
* Въведение - стр. 7
 
 
 
 
=== Глава първа. ДВОЙНИКЪТ СРЕЩУ ОРИГИНАЛА ===
 
 
 
 
 
МОТИВИ ОТ ТРАНСФОРМАЦИИТЕ НА ДВОЙНИКА.............................15
 
 
 
1. ГЕНЕЗИС НА ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА................................................15
 
 
 
2. ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА В РОМАНТИЧНАТА ЕСТЕТИКА.....................27
 
 
 
3. ФРАНКЕНЩАЙН - ЧУДОВИЩЕТО СРЕЩУ СЪЗДАТЕЛЯ........................39
 
 
 
4. СТРАННИЯТ СЛУЧАЙ ДОКТОР ДЖЕКИЛ И МИСТЪР ХАЙД ...................47
 
 
 
Трансформацията Джекил - Хайд....................................................................50
 
 
 
Трансформацията Хайд - Джекил..................................................................55
 
 
 
Хайд - моето второ Аз.....................................................................................60
 
 
 
Едно незавършено заключение........................................................................67
 
 
 
=== Глава втора. ХУДОЖНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ДВОЙНИК ===
 
 
 
 
 
1.КЪМ НАЧАЛОТО НА ЕСТЕТИЗМА..............................................................68
 
 
 
1.1.Романтичното начало на естетизма............................................................71
 
 
 
1.2. Красотата - ритуална категория.....................................................................79
 
 
 
1.3. Ценностната система на естетизма.............................................................86
 
 
 
2.ДРУГИЯТ В МЕН. ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА ПРИ ОСКАР УАЙЛД.........110
 
 
 
2.1. Опит за портрет на твореца, създал "Портретът на Дориан Грей"....110
 
 
 
2.2."Портретът на Дориан Грей" - двойникът като съвест.........................114
 
 
 
2.3. Кога започва раздвоението - основни проблеми.......................................115
 
 
 
2.4. Портретът като съдник или кой е двойникът................................................127
 
 
 
2.5. Душата и тялото във времето.......................................................................134
 
 
 
Вместо заключение...................................................................................................139
 
 
 
=== Глава трета. ДВОЙНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ЧОВЕК. ===
 
 
 
 
 
1.МНОЖЕСТВЕНОСТТА НА АЗА - БЛАГОСЛОВИЯ ИЛИ ПРОКЛЯТИЕ...143
 
 
 
2.МАСКАТА - РЕЗЕРВНОТО ЛИЦЕ НА АЗА..................................................166
 
 
 
2.1. Маската като културно-исторически феномен........................................166
 
 
 
2.2. Същността на маската като лице на оригинала....................................172
 
  
2.3. Чуждото лице като свое....................................................................................187
+
=== Глава първа: Двойникът срещу оригинала ===
  
3. ДРУГИЯТ В ОГЛЕДАЛОТО...........................................................................206
+
* Мотиви от трансформациите на двойника - стр. 15
 +
# Генезис на идеята за двойника - стр. 15
 +
# Идеята за двойника в романтичната естетика - стр. 27
 +
# Франкенщайн - чудовището срещу създателя - стр. 39
 +
# Странният случай доктор Джекил и мистър Хайд - стр. 47
 +
## Трансформацията Джекил - Хайд - стр. 50
 +
## Трансформацията Хайд - Джекил - стр. 55
 +
## Хайд - моето второ Аз - стр. 60
 +
* Едно незавършено заключение - стр. 67
  
4. СЯНКАТА...........................................................................................................227
+
=== Глава втора: Художникът и неговият двойник ===
  
5. ХУДОЖЕСТВЕНОТО ПРОИЗВЕДЕНИЕ КАТО ДВОЙНИК........................241
+
# Към началото на естетизма - стр. 68
 +
## Романтичното начало на естетизма - стр. 71
 +
## Красотата - ритуална категория - стр. 79
 +
## Ценностната система на естетизма - стр. 86
 +
# Другият в мен. Идеята за двойника при Оскар Уайлд - стр. 110
 +
## Опит за портрет на твореца, създал „Портретът на Дориан Грей“ - стр. 110
 +
## „Портретът на Дориан Грей“ - двойникът като съвест - стр. 114
 +
## Кога започва раздвоението - основни проблеми - стр. 115
 +
## Портретът като съдник или кой е двойникът - стр. 127
 +
## Душата и тялото във времето - стр. 134
 +
* Вместо заключение - стр. 139
  
5.1. Двата субекта на художествеността..........................................................241
+
=== Глава трета: Двойникът и неговият човек ===
  
5.2. Хомоцентричната същност на изкуството.........................................................256
+
# Множествеността на Аза - благословия или проклятие - стр. 143
 +
# Маската - резервното лице на Аза - стр. 166
 +
## Маската като културно-исторически феномен - стр. 166
 +
## Същността на маската като лице на оригинала - стр. 172
 +
## Чуждото лице като свое - стр. 187
 +
# Другият в огледалото - стр. 206
 +
# Сянката - стр. 227
 +
# Художественото произведение като двойник - стр. 241
 +
## Двата субекта на художествеността - стр. 241
 +
## Хомоцентричната същност на изкуството - стр. 256
  
ЗАКЛЮЧЕНИЕ............................................................................................275
+
* Заключение - стр. 275
  
ЛИТЕРАТУРА...............................................................................................281
+
* Литература - стр. 281

Версия от 19:46, 17 ноември 2010

Идеята за двойника
Произведение: Идеята за двойника
монография — фантастология
автор: Иванка Стъпова

Издателски данни:
Издадено в: България
Език: български
Кога:  2007 г.
Издателство: Фабер
Формат: 60/84/16
Страници: 296
ISBN: 978-954-775-815-5

Екип:
Рецензент: проф. дфн. Иван Славов
Корица: Ненко Генчев
Оформление: Силвия Георгиева
Редактор: д-р Ели Сярова
Печат: FABER - В. Търново


Книгата на философа Иванка Стъпова съдържа монографията „Идеята за двойника“.

Съдържание:

  • Въведение - стр. 7

Глава първа: Двойникът срещу оригинала

  • Мотиви от трансформациите на двойника - стр. 15
  1. Генезис на идеята за двойника - стр. 15
  2. Идеята за двойника в романтичната естетика - стр. 27
  3. Франкенщайн - чудовището срещу създателя - стр. 39
  4. Странният случай доктор Джекил и мистър Хайд - стр. 47
    1. Трансформацията Джекил - Хайд - стр. 50
    2. Трансформацията Хайд - Джекил - стр. 55
    3. Хайд - моето второ Аз - стр. 60
  • Едно незавършено заключение - стр. 67

Глава втора: Художникът и неговият двойник

  1. Към началото на естетизма - стр. 68
    1. Романтичното начало на естетизма - стр. 71
    2. Красотата - ритуална категория - стр. 79
    3. Ценностната система на естетизма - стр. 86
  2. Другият в мен. Идеята за двойника при Оскар Уайлд - стр. 110
    1. Опит за портрет на твореца, създал „Портретът на Дориан Грей“ - стр. 110
    2. „Портретът на Дориан Грей“ - двойникът като съвест - стр. 114
    3. Кога започва раздвоението - основни проблеми - стр. 115
    4. Портретът като съдник или кой е двойникът - стр. 127
    5. Душата и тялото във времето - стр. 134
  • Вместо заключение - стр. 139

Глава трета: Двойникът и неговият човек

  1. Множествеността на Аза - благословия или проклятие - стр. 143
  2. Маската - резервното лице на Аза - стр. 166
    1. Маската като културно-исторически феномен - стр. 166
    2. Същността на маската като лице на оригинала - стр. 172
    3. Чуждото лице като свое - стр. 187
  3. Другият в огледалото - стр. 206
  4. Сянката - стр. 227
  5. Художественото произведение като двойник - стр. 241
    1. Двата субекта на художествеността - стр. 241
    2. Хомоцентричната същност на изкуството - стр. 256
  • Заключение - стр. 275
  • Литература - стр. 281