Разлика между версии на „Идеята за двойника“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
(Глава трета. ДВОЙНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ЧОВЕК.)
(Глава трета. ДВОЙНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ЧОВЕК.)
Ред 112: Ред 112:
 
4. СЯНКАТА...........................................................................................................227
 
4. СЯНКАТА...........................................................................................................227
  
5. ХУДОЖЕСТВЕНОТО ПРОИЗВЕДЕНИЕ КАТО ДВОЙНИК........................................241
+
5. ХУДОЖЕСТВЕНОТО ПРОИЗВЕДЕНИЕ КАТО ДВОЙНИК..............................241
  
5.1. Двата субекта на художествеността......................................241
+
5.1. Двата субекта на художествеността................................................241
  
5.2. Хомоцентричната същност на изкуството.....................................256
+
5.2. Хомоцентричната същност на изкуството...............................................256
  
ЗАКЛЮЧЕНИЕ........................................................................275
+
ЗАКЛЮЧЕНИЕ..................................................................................275
  
ЛИТЕРАТУРА...........................................................................281
+
ЛИТЕРАТУРА.....................................................................................281

Версия от 16:35, 17 ноември 2010

Идеята за двойника
Произведение: Идеята за двойника
монография — фантастология
автор: Иванка Стъпова

Издателски данни:
Издадено в: България
Език: български
Кога:  2007 г.
Издателство: Фабер
Формат: 60/84/16
Страници: 296
ISBN: 978-954-775-815-5

Екип:
Рецензент: проф. дфн. Иван Славов
Корица: Ненко Генчев
Оформление: Силвия Георгиева
Редактор: д-р Ели Сярова
Печат: FABER - В. Търново


Книгата на философа Иванка Стъпова съдържа монографията "Идеята за двойника".


Съдържание:

ВЪВЕДЕНИЕ..........................................................7


Глава първа. ДВОЙНИКЪТ СРЕЩУ ОРИГИНАЛА

МОТИВИ ОТ ТРАНСФОРМАЦИИТЕ НА ДВОЙНИКА.............................15

1. ГЕНЕЗИС НА ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА................................................15

2. ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА В РОМАНТИЧНАТА ЕСТЕТИКА.....................27

3. ФРАНКЕНЩАЙН - ЧУДОВИЩЕТО СРЕЩУ СЪЗДАТЕЛЯ........................39

4. СТРАННИЯТ СЛУЧАЙ ДОКТОР ДЖЕКИЛ И МИСТЪР ХАЙД ...................47

Трансформацията Джекил - Хайд....................................................................50

Трансформацията Хайд - Джекил..................................................................55

Хайд - моето второ Аз.....................................................................................60

Едно незавършено заключение........................................................................67

Глава втора. ХУДОЖНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ДВОЙНИК

1.КЪМ НАЧАЛОТО НА ЕСТЕТИЗМА..............................................................68

1.1.Романтичното начало на естетизма............................................................71

1.2. Красотата - ритуална категория.....................................................................79

1.3. Ценностната система на естетизма.............................................................86

2.ДРУГИЯТ В МЕН. ИДЕЯТА ЗА ДВОЙНИКА ПРИ ОСКАР УАЙЛД.........110

2.1. Опит за портрет на твореца, създал "Портретът на Дориан Грей"....110

2.2."Портретът на Дориан Грей" - двойникът като съвест.........................114

2.3. Кога започва раздвоението - основни проблеми.......................................115

2.4. Портретът като съдник или кой е двойникът................................................127

2.5. Душата и тялото във времето.......................................................................134

Вместо заключение...................................................................................................139

Глава трета. ДВОЙНИКЪТ И НЕГОВИЯТ ЧОВЕК.

1.МНОЖЕСТВЕНОСТТА НА АЗА - БЛАГОСЛОВИЯ ИЛИ ПРОКЛЯТИЕ...143

2.МАСКАТА - РЕЗЕРВНОТО ЛИЦЕ НА АЗА..................................................166

2.1. Маската като културно-исторически феномен........................................166

2.2. Същността на маската като лице на оригинала....................................172

2.3. Чуждото лице като свое....................................................................................187

3. ДРУГИЯТ В ОГЛЕДАЛОТО...........................................................................206

4. СЯНКАТА...........................................................................................................227

5. ХУДОЖЕСТВЕНОТО ПРОИЗВЕДЕНИЕ КАТО ДВОЙНИК..............................241

5.1. Двата субекта на художествеността................................................241

5.2. Хомоцентричната същност на изкуството...............................................256

ЗАКЛЮЧЕНИЕ..................................................................................275

ЛИТЕРАТУРА.....................................................................................281