Разлика между версии на „Любен Дилов“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
(Романи)
м (Разкази: - Гьльби -> Гълъби)
Ред 87: Ред 87:
 
* ''„[[Цялата истина около шимпанзето Топси]]“''
 
* ''„[[Цялата истина около шимпанзето Топси]]“''
 
* ''„[[Шегата на капитана]]“''
 
* ''„[[Шегата на капитана]]“''
* ''„[[Гьльби над Берлин]]“''
+
* ''„[[Гълъби над Берлин]]“''
 
* ''„[[Точката на Лагранж]]“''
 
* ''„[[Точката на Лагранж]]“''
 
* ''„[[Осъзнаването на роботите]]“''
 
* ''„[[Осъзнаването на роботите]]“''

Версия от 15:25, 4 февруари 2007

{{{лични}}} {{{координати}}} {{{био}}} {{{дейности}}}


Любен Дилов e един от най-известните български писатели на научна фантастика.

Биография

Роден е на 25 декември 1927 г. в гр. Червен бряг, България.

Завършва Софийския университет със специалност български език и литература. Повече от тридесет негови книги са преведени на над десет езика.

Създател е на наградата за българска фантастика "Гравитон".

Стил и особености

В много отношения Любен Дилов е основоположник на българската фантастика по социалистическо време. Тогава писатели като Георги Илиев и Емил Коралов са на практика забравени, а Светослав Минков е принуден да се отрече от ранните си диаболични произведения. Негласното вето над фантастиката е пробито от Любен Дилов.

Първият му роман, Атомният човек, е по социалистически правоверен в първата си версия - егоистичен американец-капиталист, който попада в бъдещото безкористно комунистическо общество. По-късно Любен Дилов преработва романа, и във второто издание героят му вече е българин. По-късните му произведения стават все по-зрели. В Тежестта на скафандъра не е ясно дали повече място отнема сблъсъкът с чуждата цивилизация, или сблъсъкът на главния герой със собствените си страхове, пред които го изправя новото. В Парадоксът на огледалото под маската на фантастичното се обсъждат темите за социалното удовлетворение. В Пътят на Икар на преден план са човешките преживявания и страсти на героя, а не тайните и приключенията около него. В Двойната звезда на преден план е не завръщането от Космоса, а моралният избор, който посреща на Земята главния герой. И в по-късните произведения на Любен Дилов фантастичното продължава да бъде начин да се покаже и освети реалното.

Библиография

Фантастика

Романи

Повести и новели

Разкази

Източници

Външни връзки