Разлика между версии на „Георги Райчев“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (Самостоятелни издания: - кавички, уикилинк)
м (кавички, уикилинкове)
Ред 38: Ред 38:
 
   | творил-край    =  
 
   | творил-край    =  
 
   | псевдоним      = Г. М. Орлин, Гриша Печорин, Граф Алмавила
 
   | псевдоним      = Г. М. Орлин, Гриша Печорин, Граф Алмавила
   | жанр            = приказки, диаболизъм, легенди в стихове
+
   | жанр            = приказки, диаболична фантастика, легенди в стихове
 
   | теми            =  
 
   | теми            =  
 
   | основна-творба  =  
 
   | основна-творба  =  
Ред 56: Ред 56:
 
Първите му произведения датират от около [[1907 г.]], и клонят стилово към [[символизъм|символизма]]. През {{гг|1923|1924}} е командирован в Мюнхен по същото време, когато там са другите двама основни представители на литературното направление [[диаболизъм]] в българската литература - [[Светослав Минков]] и [[Владимир Полянов]], все още черпещи с пълни шепи от бурния следвоенен културен живот в Германия. И тримата са силно впечатлени от мистиката и експресивната сила на творби като ''"Голем"'' на Густав Майринк, от страховитите и загадъчни разкази на Едгар По, от неувяхващото въздействие на Хофмановите приказки, от водовъртежа от страсти, обхванал света в зората на индустриализацията, множеството революционни технически и научни открития, желанието да се живее "на максимум" след оцеляването от Първата световна война с масовите кръвопролития, бомбардировките от въздуха, химическите оръжия...
 
Първите му произведения датират от около [[1907 г.]], и клонят стилово към [[символизъм|символизма]]. През {{гг|1923|1924}} е командирован в Мюнхен по същото време, когато там са другите двама основни представители на литературното направление [[диаболизъм]] в българската литература - [[Светослав Минков]] и [[Владимир Полянов]], все още черпещи с пълни шепи от бурния следвоенен културен живот в Германия. И тримата са силно впечатлени от мистиката и експресивната сила на творби като ''"Голем"'' на Густав Майринк, от страховитите и загадъчни разкази на Едгар По, от неувяхващото въздействие на Хофмановите приказки, от водовъртежа от страсти, обхванал света в зората на индустриализацията, множеството революционни технически и научни открития, желанието да се живее "на максимум" след оцеляването от Първата световна война с масовите кръвопролития, бомбардировките от въздуха, химическите оръжия...
  
Още преди това Георги Райчев е започнал да публикува. През [[1918 г.]] излиза ''"Любов в полето"'', през [[1919 г.]] - ''"Мъничък свят. Бележник на един разлюбен"'', през [[1920 г.]] - ''"Царица Неранза"'', а през [[1923 г.]] - ''"Греховна повест"''. От това време са също повестите ''"Лина"'' ([[1922 г.]]) и ''"Грях"'' ([[1923 г.]]). През [[1923 г.]] излиза диаболичният сборник на Георги Райчев ''"Разкази"''. Най-известни творби от по-късното му творчество са ''"Песен на гората"'' ([[1928 г.]]), ''"Еленово царство"'' - драматична легенда в стихове ([[1929 г.]]), ''"Божи дарове"'' ([[1930 г.]]).
+
Още преди това Георги Райчев е започнал да публикува. През [[1918 г.]] излиза ''„Любов в полето“'', през [[1919 г.]] - ''„Мъничък свят. Бележник на един разлюбен“'', през [[1920 г.]] - ''„Царица Неранза“'', а през [[1923 г.]] - ''„Греховна повест“''. От това време са също повестите ''„[[Лина]]“'' ([[1922 г.]]) и ''„[[Грях]]“'' ([[1923 г.]]). През [[1923 г.]] излиза диаболичният сборник на Георги Райчев ''„[[Разкази (Книгоиздателство Акция, 1923)|Разкази]]“''. Най-известни творби от по-късното му творчество са ''„Песен на гората“'' ([[1928 г.]]), ''„Еленово царство“'' - драматична легенда в стихове ([[1929 г.]]), ''„Божи дарове“'' ([[1930 г.]]).
  
 
== Приноси към фантастиката ==
 
== Приноси към фантастиката ==
Ред 64: Ред 64:
 
== Стил и особености ==
 
== Стил и особености ==
  
Още в ''"Царица Неранза"'' и ''"Греховна повест"'' в стила на Райчев се усеща ясно стремежът към модерност под влиянието на полския писател Станислав Пшибишевски и неговата поема ''"De Profundis"'' (от лат.: ''"Из дълбините"'' - ''разбирай "адови"'', бел. р.), желанието да се изследват тъмните страни на психиката.  
+
Още в ''„Царица Неранза“'' и ''„Греховна повест“'' в стила на Райчев се усеща ясно стремежът към модерност под влиянието на полския писател Станислав Пшибишевски и неговата поема ''„De Profundis“'' (от лат.: ''„Из дълбините“'' - ''разбирай „адови“'', бел. р.), желанието да се изследват тъмните страни на психиката.  
  
Най-ясно и ярко този интерес проличава обаче в диаболичния му сборник от [[1923 г.]] ''"Разкази"'' (''"[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]"'', ''"[[Безумие]]"'', ''"[[Съновидения]]"'', ''"[[Лина]]"'', ''"[[Грях]]"'', ''"[[Карнавал]]"'', ''"[[Незнайният]]"''). В българската литература той е един от авторите, които успяват най-добре да облекат в художествена плът търсенето на ново познание за личността чрез разкриване на гранични психични състояния.  
+
Най-ясно и ярко този интерес проличава обаче в диаболичния му сборник от [[1923 г.]] ''[[Разкази (Книгоиздателство Акция, 1923)|Разкази]]'' (''[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]'', ''[[Безумие]]'', ''[[Съновидения]]'', ''[[Лина]]'', ''[[Грях]]'', ''[[Карнавал]]'', ''[[Незнайният]]''). В българската литература той е един от авторите, които успяват най-добре да облекат в художествена плът търсенето на ново познание за личността чрез разкриване на гранични психични състояния.  
  
 
Героите му са запомнящи се, убедително и оригинално замислени образи, обладани от терзания, страст, трескаво борещи се с нагона си. Райчев е един от първите ни писатели, пишещи така откровено и задълбочено, донякъде под влияние на Фройд, за промяната от патриархалното свенливо и селско възприемане на пола към модерното, нееднозначно, урбанистично и разпънато между ерос и танатос изживяване на всички сексуални фантазии, както от мъжете, така и от жените, и това до къде могат да отведат личността.
 
Героите му са запомнящи се, убедително и оригинално замислени образи, обладани от терзания, страст, трескаво борещи се с нагона си. Райчев е един от първите ни писатели, пишещи така откровено и задълбочено, донякъде под влияние на Фройд, за промяната от патриархалното свенливо и селско възприемане на пола към модерното, нееднозначно, урбанистично и разпънато между ерос и танатос изживяване на всички сексуални фантазии, както от мъжете, така и от жените, и това до къде могат да отведат личността.
  
Тези проблеми са залегнали и в повестите ''"Лина"'' ([[1922 г.]]) и ''"Грях"'' ([[1923 г.]]). Интересното е, че самият Георги Райчев по-късно се дистанцира от тия свои творби и увлечения, макар че те остават най-ценният му принос в родната ни литература.
+
Тези проблеми са залегнали и в повестите ''„[[Лина]]“'' ([[1922 г.]]) и ''„[[Грях]]“'' ([[1923 г.]]). Интересното е, че самият Георги Райчев по-късно се дистанцира от тия свои творби и увлечения, макар че те остават най-ценният му принос в родната ни литература.
  
 
== Любопитни факти ==
 
== Любопитни факти ==
Ред 86: Ред 86:
 
==== Повести и новели ====
 
==== Повести и новели ====
  
* [[1922 г.]] - ''"[[Лина]]"''
+
* [[1922 г.]] - ''[[Лина]]''
* [[1923 г.]] - ''"[[Грях]]"''
+
* [[1923 г.]] - ''[[Грях]]''
  
 
==== Разкази ====
 
==== Разкази ====
  
* [[1922 г.]] - ''"[[Карнавал]]"''
+
* [[1922 г.]] - ''[[Карнавал]]''
* [[1923 г.]] - ''"[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]"''  
+
* [[1923 г.]] - ''[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]''  
* [[1923 г.]] - ''"[[Безумие]]"''
+
* [[1923 г.]] - ''[[Безумие]]''
* [[1923 г.]] - ''"[[Съновидения]]"''
+
* [[1923 г.]] - ''[[Съновидения]]''
* [[1924 г.]] - ''"[[Lustig]]"''
+
* [[1924 г.]] - ''[[Lustig]]''
* [[1923 г.]] - ''"[[Незнайният]]"''
+
* [[1923 г.]] - ''[[Незнайният]]''
  
 
=== Нефантастика ===
 
=== Нефантастика ===
Ред 104: Ред 104:
 
==== Повести и новели ====
 
==== Повести и новели ====
  
* [[1920 г.]] - ''"Царица Неранза"''
+
* [[1920 г.]] - ''„Царица Неранза“''
* [[1923 г.]] - ''"Греховна повест"''
+
* [[1923 г.]] - ''„Греховна повест“''
* [[1928 г.]] - ''"Песен на гората"''
+
* [[1928 г.]] - ''„Песен на гората“''
* [[1930 г.]] - ''"Божи дарове"''
+
* [[1930 г.]] - ''„Божи дарове“''
  
 
==== Стихотворения ====
 
==== Стихотворения ====
  
* [[1929 г.]] - ''"Еленово царство"'' (легенда в стихове)
+
* [[1929 г.]] - ''„Еленово царство“'' (легенда в стихове)
  
 
== Издания ==
 
== Издания ==
  
 
=== На български език ===
 
=== На български език ===
 
 
  
 
===== Самостоятелни издания =====
 
===== Самостоятелни издания =====
Ред 124: Ред 122:
 
* [[1919 г.]] - ''„Мъничък свят. Бележник на един разлюбен“''
 
* [[1919 г.]] - ''„Мъничък свят. Бележник на един разлюбен“''
 
* [[1920 г.]] - ''„Царица Неранза“''
 
* [[1920 г.]] - ''„Царица Неранза“''
* [[1923 г.]] - ''„Разкази“'' (диаболичен сборник). [[Книгоиздателство Акция|Книгоиздателство „Акция“]], София.
+
* [[1923 г.]] - ''„[[Разкази (Книгоиздателство Акция, 1923)|Разкази]]“'' (диаболичен сборник). [[Книгоиздателство Акция|Книгоиздателство „Акция“]], София.
::* „[[Незнайният]]“
+
** „[[Незнайният]]“
::* „[[Безумие]]“
+
** „[[Безумие]]“
::* „[[Грях]]“
+
** „[[Грях]]“
::* „[[Съновидения]]“
+
** „[[Съновидения]]“
::* „[[Лина]]“
+
** „[[Лина]]“
::* „[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]“
+
** „[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]“
::* „[[Карнавал]]“
+
** „[[Карнавал]]“
 
* [[1923 г.]] - ''„Греховна повест“''  
 
* [[1923 г.]] - ''„Греховна повест“''  
 
* [[1928 г.]] - ''„Песен за гората“''  
 
* [[1928 г.]] - ''„Песен за гората“''  
Ред 149: Ред 147:
 
===== Публикации в периодика =====
 
===== Публикации в периодика =====
  
* [[1922 г.]] - ''"[[Карнавал]]"'' (разказ) в сп.„Демократичен преглед“, кн.1/1922
+
* [[1922 г.]] - ''[[Карнавал]]'' (разказ) в [[Списание Демократичен преглед|сп. „Демократичен преглед“]], кн.1/1922 г.
  
 
== Източници ==
 
== Източници ==
  
* ''Енциклопедия "България".'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1986 г., т. 5
+
* ''Енциклопедия „България“.'' Издателство на Българската академия на науките, С., [[1986 г.]], т. 5
* ''Български писатели за своето детство и за творчеството си за деца (Анкети, спомени, размисли)''. Издателство "Отечество", С., 1978 г.
+
* ''Български писатели за своето детство и за творчеството си за деца (Анкети, спомени, размисли)''. [[Издателство Отечество|Издателство „Отечество“]], С., [[1978 г.]]
* Сарандев, Иван. ''Българска литература (1918 - 1945).'' ИК "Хермес", Пловдив, 2004 г., т. І
+
* Сарандев, Иван. ''Българска литература (1918 - 1945).'' [[Издателска къща Хермес|ИК „Хермес“]], Пловдив, [[2004 г.]], т. І
 
 
  
[[Категория: Писатели на диаболична фантастика|Райчев, Георги]]
 
 
[[Категория: Журналисти]]
 
[[Категория: Журналисти]]

Версия от 16:30, 4 юли 2007

Георги Райчев
Професия: писател, писар, библиотекар, инспектор, журналист

Биографични данни:
Роден на: 7 декември 1882 г.
Роден в: с. Землен, Област Стара Загора
Починал на: 18 февруари 1947 г.
Починал в: София

Писател:
Творчески период: 1907 г. -
Псевдоним(и): Г. М. Орлин, Гриша Печорин, Граф Алмавила
Жанр(ове): приказки, диаболична фантастика, легенди в стихове

Георги Михайлов Райчев e автор на произведения, повлияни от фантастичните приказки, както и на диаболични разкази. Той е един от основните представители на българския диаболизъм.

Биография

Георги Райчев е роден на 7 декември 1882 г. в с. Топракхисар, дн. с. Землен, Старозагорско.

Не успява да завърши гимназиалното си образование, но си намира работа като писар в Стара Загора (19061907 г.), а по-късно - като деловодител в ІІІ-та мъжка гимназия в София (19081910 г.) и VІ мъжка прогимназия в София (19101919 г.). Дългогодишен библиотекар в Министерството на финансите и Народното събрание, коректор, журналист, инспектор на читалищата при Министерството на Народното просвещение.

Първите му произведения датират от около 1907 г., и клонят стилово към символизма. През 19231924 г. е командирован в Мюнхен по същото време, когато там са другите двама основни представители на литературното направление диаболизъм в българската литература - Светослав Минков и Владимир Полянов, все още черпещи с пълни шепи от бурния следвоенен културен живот в Германия. И тримата са силно впечатлени от мистиката и експресивната сила на творби като "Голем" на Густав Майринк, от страховитите и загадъчни разкази на Едгар По, от неувяхващото въздействие на Хофмановите приказки, от водовъртежа от страсти, обхванал света в зората на индустриализацията, множеството революционни технически и научни открития, желанието да се живее "на максимум" след оцеляването от Първата световна война с масовите кръвопролития, бомбардировките от въздуха, химическите оръжия...

Още преди това Георги Райчев е започнал да публикува. През 1918 г. излиза „Любов в полето“, през 1919 г. - „Мъничък свят. Бележник на един разлюбен“, през 1920 г. - „Царица Неранза“, а през 1923 г. - „Греховна повест“. От това време са също повестите Лина (1922 г.) и Грях (1923 г.). През 1923 г. излиза диаболичният сборник на Георги Райчев Разкази. Най-известни творби от по-късното му творчество са „Песен на гората“ (1928 г.), „Еленово царство“ - драматична легенда в стихове (1929 г.), „Божи дарове“ (1930 г.).

Приноси към фантастиката

Откриването на непознатия, изненадващия, ужасния човек в себе си. Разкриването на дълбините на психиката и изследване на зараждането на сексуалния и престъпния нагон, понякога едновременно, и това как покоряват и впримчват в тъмните си мрежи мисленето. Двойнствеността както на човешката природа, така и на обитавания от героите свят, живот на границата между реалност и иреалност, нормалност и лудост.

Стил и особености

Още в „Царица Неранза“ и „Греховна повест“ в стила на Райчев се усеща ясно стремежът към модерност под влиянието на полския писател Станислав Пшибишевски и неговата поема „De Profundis“ (от лат.: „Из дълбините“ - разбирай „адови“, бел. р.), желанието да се изследват тъмните страни на психиката.

Най-ясно и ярко този интерес проличава обаче в диаболичния му сборник от 1923 г. Разкази (Страх, Безумие, Съновидения, Лина, Грях, Карнавал, Незнайният). В българската литература той е един от авторите, които успяват най-добре да облекат в художествена плът търсенето на ново познание за личността чрез разкриване на гранични психични състояния.

Героите му са запомнящи се, убедително и оригинално замислени образи, обладани от терзания, страст, трескаво борещи се с нагона си. Райчев е един от първите ни писатели, пишещи така откровено и задълбочено, донякъде под влияние на Фройд, за промяната от патриархалното свенливо и селско възприемане на пола към модерното, нееднозначно, урбанистично и разпънато между ерос и танатос изживяване на всички сексуални фантазии, както от мъжете, така и от жените, и това до къде могат да отведат личността.

Тези проблеми са залегнали и в повестите Лина (1922 г.) и Грях (1923 г.). Интересното е, че самият Георги Райчев по-късно се дистанцира от тия свои творби и увлечения, макар че те остават най-ценният му принос в родната ни литература.

Любопитни факти

Запазен е разказ на Георги Райчев, че когато е бил двумесечно бебе едва не е умрял и е бил излекуван по чудо.

Твърде болнав от раждането си, скоро след това положението му още повече се влошило и бабата, която викали да му бае, обявила, че е безсилна. Челюстите на двумесечното бебе се схванали и не можело да суче, родителите били отчаяни. Бащата, дългогодишен кмет, кръчмар и дюкянджия въпреки доброто си материално състояние не знаел към кого да се обърне. Тогава на вратата се похлопало и когато отворили, видели белобрад старец, сякаш излязъл от приказките. Поканили го, а той, като съзрял кърмачето, им казал да загреят вода и започнал да разтрива детето, после опипал внимателно челюстта му и я наместил. Малко по-късно бебето започнало да суче и температурата му спаднала. На сутринта старият човек си бил тръгнал и родителите на Георги Райчев не успели да научат дори името му.

Произведения

Фантастика

Повестите по-долу поставяме условно в този раздел, доколкото в тях има елементи на диаболизъм.

Повести и новели

Разкази

Нефантастика

Романи

Повести и новели

  • 1920 г. - „Царица Неранза“
  • 1923 г. - „Греховна повест“
  • 1928 г. - „Песен на гората“
  • 1930 г. - „Божи дарове“

Стихотворения

  • 1929 г. - „Еленово царство“ (легенда в стихове)

Издания

На български език

Самостоятелни издания
Участие в съвместни издания
Публикации в периодика

Източници

  • Енциклопедия „България“. Издателство на Българската академия на науките, С., 1986 г., т. 5
  • Български писатели за своето детство и за творчеството си за деца (Анкети, спомени, размисли). Издателство „Отечество“, С., 1978 г.
  • Сарандев, Иван. Българска литература (1918 - 1945). ИК „Хермес“, Пловдив, 2004 г., т. І