Разлика между версии на „Смърт (Издателство Аргус (1922 г.), 1922)“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (стилови)
 
(Не са показани 13 междинни версии от 7 потребители)
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия книга
 
{{Инфокутия книга
| име                   = Смърт
+
| име = Смърт
| произведение         =  
+
| произведение =  
| автор                 = [[Владимир Полянов]]
+
| жанр = диаболизъм
| корица               =  
+
| съдържа = сборник
| px                   =  
+
| автор = [[Владимир Полянов]]
| корица-текст         =  
+
| корица = Smart 1 polyanov596+.jpg
| издание-поредност     = 1
+
| px =  
| държава               =  
+
| корица-текст =  
| език                 =  
+
| издание-поредност = 1
| ден                   =  
+
| държава =  
| месец                 =  
+
| език =  
| година               = 1922
+
| ден =  
| издателство           = [[Издателство Аргус (1922 г.)|„Аргус“ (1922 г.)]]
+
| месец =  
| формат               =  
+
| година = 1922
| брой-страници         =  
+
| издателство = [[Издателство Аргус (1922 г.)|„Аргус“ (1922 г.)]]
| тираж                 =  
+
| формат =  
| ISBN                 =  
+
| брой-страници =  
| баркод               =  
+
| тираж =  
| съставител           =  
+
| ISBN =  
| рецензент             =  
+
| баркод =  
| предговор             =  
+
| съставител =  
| послеслов             =  
+
| рецензент =  
| преводач             =  
+
| предговор =  
| художник-корица       =  
+
| послеслов =  
| художник             =  
+
| преводач =  
| редактор             =  
+
| художник-корица =  
| художествен-редактор =  
+
| художник =
| технически-редактор   =  
+
| оформление =  
| коректор             =  
+
| редактор =  
| предпечат             =  
+
| художествен-редактор =  
| печат                 =  
+
| технически-редактор =  
| поредица             = [[Поредица Галерия на фантастите|„Галерия на фантастите“]]
+
| коректор =  
| поредица-номер       = 4
+
| предпечат =  
| предходна             = ''„Фантазии“'' - Eдгар Алан По
+
| печат =  
| следваща             =  
+
| поредица =  
| бележки               =  
+
| поредица-номер =  
 +
| предходна =  
 +
| следваща =  
 +
| бележки =  
 
}}
 
}}
  
'''''„Смърт“''''' е име на сборник диаболични разкази и повести от [[Владимир Полянов]], издаден през [[1922 г.]] в София от [[Издателство Аргус (1922 г.)|Издателство „Аргус“]], което е собственост на автора и на [[Светослав Минков]]. И двамата са сред основните представители на българския [[диаболизъм]], в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война ({{гг|1914|1918}}).
+
'''''„Смърт“''''' е име на сборник диаболични разкази и повести, първата книга на [[Владимир Полянов]], издаден през [[1922 г.]] в София от [[Издателство Аргус (1922 г.).
 +
В [[Издателство „Аргус“|издателство „Аргус (1922 г.).
 +
В [[Издателство Аргус“|издателство „Аргус““]], името на чийто собственик е неизвестно, дебютират и авторът, и [[Светослав Минков]]. И двамата са сред основните представители на българския [[диаболизъм]], в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война ({{гг|1914|1918}}).
  
 
== Художествен анализ ==
 
== Художествен анализ ==
Ред 44: Ред 49:
 
В „Смърт“ са отразени основните търсения на българските представители на направлението диаболизъм:
 
В „Смърт“ са отразени основните търсения на българските представители на направлението диаболизъм:
 
* Проблемът за двойничеството — не само раздвояване на личността, но и материализирането в две различни създания на човешко–животинско, съжителствали преди това в природата на една и съща личност.
 
* Проблемът за двойничеството — не само раздвояване на личността, но и материализирането в две различни създания на човешко–животинско, съжителствали преди това в природата на една и съща личност.
* Герои, изправени пред неразрешими криминални загадки, които тъкмо да разплетат — отново ги оплитат в своята мрежа.
+
* Герои, изправени пред неразрешими криминални загадки, които тъкмо да разплетат — отново ги оплитат в своята мрежа.
 
* Предмети, които обладават необяснима демонична сила над хората и са вход към други реалности.
 
* Предмети, които обладават необяснима демонична сила над хората и са вход към други реалности.
 
* Смъртта, която дебне и търси непрекъснато въплъщение — интересното е, че при диаболиците по-често сякаш тя избира образа на мъж, а не на жена.
 
* Смъртта, която дебне и търси непрекъснато въплъщение — интересното е, че при диаболиците по-често сякаш тя избира образа на мъж, а не на жена.
 
* Това е една напълно урбанистична проза, третираща съвсем новите в родната ни литература проблеми на съвременната личност, озовала се в мегаполис, среда на отчуждение, враждебност.
 
* Това е една напълно урбанистична проза, третираща съвсем новите в родната ни литература проблеми на съвременната личност, озовала се в мегаполис, среда на отчуждение, враждебност.
* Любимото дотогава в родната ни литература писане за морала и традициите в семейството при диаболиците е в остър конфликт и изместено от говорене за сексуалността. При Владимир Полянов това не е на преден план, както при [[Георги Райчев]], но за героите образите на жени са или смътна заплаха, или мечтан и непостижим блян, водещ или до смъртта, или — до лудост и косвено подтикващ към престъпление.
+
* Любимото дотогава за българските автори писане за морала и традициите в семейството при диаболиците е в остър конфликт и изместено от говорене за сексуалността. При Владимир Полянов това не е на преден план, както при [[Георги Райчев]], но за героите образите на жени са или смътна заплаха, или мечтан и непостижим блян, водещ в едни случаи до смърт, в други — до лудост и косвено подтикващ към престъпление.
  
 
== Съдържание ==
 
== Съдържание ==
  
# ''„[[Смърт]]“''
+
# ''„[[Смърт (Владимир Полянов)|Смърт]]“''
 
# ''„[[Един гост]]“''
 
# ''„[[Един гост]]“''
 
# ''„[[Ерих Райтерер]]“''
 
# ''„[[Ерих Райтерер]]“''
  
[[Категория: Издания - буква С]]
+
[[Файл:2 Smart polyanov595a+.jpg]]
[[Категория: Издания - Издателство Аргус (1922 г.)]]
+
 
[[Категория: Издания - 1922 г.]]
+
[[Категория:Издания - Издателство Аргус (1922 г.)]]
[[Категория: Издания - сборници]]
+
[[Категория:Издания - диаболизъм]]
[[Категория: Издания - Владимир Полянов]]
 
[[Категория: Издания - диаболизъм]]
 

Текуща версия към 21:45, 6 декември 2018

Смърт
сборник — диаболизъм
автор: Владимир Полянов
Smart 1 polyanov596+.jpg
Издание: 1

Издателски данни:
Издадено в: България
Език: български
Кога:  1922 г.
Издателство: „Аргус“ (1922 г.)


„Смърт“ е име на сборник диаболични разкази и повести, първата книга на Владимир Полянов, издаден през 1922 г. в София от [[Издателство Аргус (1922 г.). В [[Издателство „Аргус“|издателство „Аргус (1922 г.). В издателство „Аргус““, името на чийто собственик е неизвестно, дебютират и авторът, и Светослав Минков. И двамата са сред основните представители на българския диаболизъм, в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война (19141918 г.).

Художествен анализ[редактиране]

В „Смърт“ са отразени основните търсения на българските представители на направлението диаболизъм:

  • Проблемът за двойничеството — не само раздвояване на личността, но и материализирането в две различни създания на човешко–животинско, съжителствали преди това в природата на една и съща личност.
  • Герои, изправени пред неразрешими криминални загадки, които тъкмо да разплетат — отново ги оплитат в своята мрежа.
  • Предмети, които обладават необяснима демонична сила над хората и са вход към други реалности.
  • Смъртта, която дебне и търси непрекъснато въплъщение — интересното е, че при диаболиците по-често сякаш тя избира образа на мъж, а не на жена.
  • Това е една напълно урбанистична проза, третираща съвсем новите в родната ни литература проблеми на съвременната личност, озовала се в мегаполис, среда на отчуждение, враждебност.
  • Любимото дотогава за българските автори писане за морала и традициите в семейството при диаболиците е в остър конфликт и изместено от говорене за сексуалността. При Владимир Полянов това не е на преден план, както при Георги Райчев, но за героите образите на жени са или смътна заплаха, или мечтан и непостижим блян, водещ в едни случаи до смърт, в други — до лудост и косвено подтикващ към престъпление.

Съдържание[редактиране]

  1. Смърт
  2. Един гост
  3. Ерих Райтерер

2 Smart polyanov595a+.jpg